پل فیشر (Paul Fisher) یکی از متخصصان مذاکره میگوید: اگر قبل از انجام مذاکره با داده و اطلاعات وارد جلسه مذاکره شوید،
این دادهها میتوانند در مذاکره به شما کمک کنند و در پشتیبانی از موقعیت مذاکره امری کلیدی هستند.
اما به یاد داشته باشید، مذاکره مهارتی است که میتوان آن را مانند سایر مهارتها یاد گرفت.
با آموزش مذاکره دستیابی به اهداف برای کسب و کارها آسان تر می شود.
آیا توانایی مذاکره یک هنر است یا یک علم؟
در دنیای داده محور امروز، کسبوکارها و کسانی که از طرف آنها مذاکره میکنند برای اطلاعات خود و مدیریت تصمیماتی که میگیرند، به دادهها اعتماد میکنند.
اما دادهها تنها محرکی نیستند که میتوانند هدف اصلی شرکت را تقویت کنند.
در بسیاری از شرکتهای بزرگ و بینالمللی حتی باوجود مشغلههای فراوان و فشار زمان، شرکتها هنوز برای ارتباط حضوری ارزش قائل هستند
و مهمتر از آن، آموزش مهارتهای مذاکره برای افزایش اطمینان آنها، در انجام این کار است.
با توجه به دنیای پیچیده و فزایندهای که این سازمانها در آن فعالیت میکنند،
ایجاد تعادل بین استفاده از دادهها و مهارتهای نرم مذاکره برای اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب، بسیار مهم است.
در عمل افراد هنگام انجام مذاکره مؤثر با چه چالشهایی روبرو هستند؟
شما میدانید که چه چیزهایی را نمیدانید
میزان اطلاعات شما وقتی وارد مذاکره میشوید، مهم است. اما آمادهسازی و آموزش مذاکره نیز کلیدی است.
وقتی میخواهید وارد فرایند مذاکره شوید، مهارت تشخیص آنچه نیاز دارید، ضروری است.
درنتیجه میتوانید بهترین آمادگی را برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.
به روشهای مختلف میتوان به این مهم دستیافت.
بهعنوانمثال، ارتباط آزاد و شفاف با تأمینکنندگان در مورد استراتژی کسبوکار شما در شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت سازمان کمک کند.
خبر خوب این است که اخیراً شرکتها هشیارتر شدهاند:
گزارشی به سفارش بارکلی کارد نشان میدهد که از هر 10 کارشناس روابط عمومی،
هشت نفر معتقدند که تجزیهوتحلیل دادهها هنگام مذاکره، نقش مهمی در مذاکرات با تأمینکنندگان دارد.
داشتن مکالمه داده محور با تأمینکنندگان، اغلب میتواند سلاحی مؤثر باشد و به شما در مکانی که میخواهید تجارت شما باشد و تغییری که باید ایجاد کنید، کمک میکند.
بااینحال، برای سازمانها مهم است که مشخص کنند کدام شاخصها واقعاً برای آنها مهم هستند.
در ابتدای رابطه یا در یکلحظه مهم مانند مذاکره برای عقد قرارداد جدید،
تعیین اهداف مشخص به بهبود کارایی و کیفیت خدمات تجاری که دریافت میکنید، کمک میکند، همچنین باعث ایجاد اعتماد در روابط، میشود.
یک استراتژی مبتنی بر داده میتواند یک روش مؤثر برای دستیابی به نتایج فوری باشد.
بااینحال، در نظر گرفتن رویکرد طولانیتر مذاکره، برای مدیریت مشارکت تأمینکننده، مهم است.
مشخص کنید "پیروزی در مذاکره" برای تجارت شما چیست
واقعیت این است که روابط و مهارتهای نرم هنوز مهم هستند. و این فقط برای پیشرفت خود نیست.
روابطی که یک کسبوکار با تأمینکنندگان خود ایجاد میکند، میتواند تفاوت مهمی در نحوه انجام مذاکرات و گفتگوهای اصلی ایجاد کند که درنتیجه کار تأثیرگذار خواهد بود.
خوشبختانه، باوجود اهمیت روزافزون تجزیهوتحلیل دادهها در مذاکرات با تأمینکنندگان و گسترش پورتالهای آنلاین، مذاکرات رودررو روش ترجیحی برقراری ارتباط با تأمینکنندگان است.
بااینحال، انجام مذاکرات رودررو بدون مشکل هم نیست. اعتماد و سوءتفاهم در مورد اینکه چه کسی مسئول تصمیمگیری است، اغلب موانعی برای مذاکره روان است.
مطابق با این امر، نظرسنجی Barclaycard نشان داد که بیش از نیمی از مدیران روابط عمومی (56٪) معتقدند نمیتوانند بیدرنگ تصمیمگیری کنند، تعداد مشابه (46٪) از مذاکرات اجتناب کردند زیرا اعتمادبهنفس لازم برای گرفتن نتیجه درست را نداشتند.
اهمیت آموزش مذاکره در اینجا مشخص می شود.
برای مقابله با این موضوع، پیشنهاد میشود ابتدای جلسه مشخص کنید که میخواهید از مذاکرات چه نتیجهای بگیرید.
این نتیجه ممکن است همیشه پولی نباشد، میتواند منجر به کیفیت بهتر خدمات، بهبود KPI ها یا تغییر در شرایط پرداخت شود.
درنهایت، داشتن یک استراتژی مشخص برای آنچه قبل از ورود به اتاق جلسه تعریف میکنید به شما کمک میکند تا تمرکز خود را حفظ کرده و اطمینان حاصل کنید که حداقل مقداری ازآنچه لازم دارید را در پایان مذاکره به دست میآورید.
علاوه بر این، هرچه مسائل بیشتر باشد، میتوانید در مذاکره ارزش بیشتری کسب کنید.
" 7 روش مؤثر برای توسعه مهارتهای مذاکره " حتما این مطلب را بخوانید.
در حقیقت، مهارت مذاکره به ترکیبی از بینش دادههای مربوطه و همچنین اعتمادبهنفس و آمادگی متکی است.
این چیزی نیست که بلافاصله اتفاق بیفتد اما برداشتن یک گام به عقب برای شناسایی آنچه شما نیاز دارید،
چه ازنظر داده و چه ازنظر استراتژی، شمارا در بهترین موقعیت ممکن برای موفقیت قرار میدهد.
" چرا صاحبان مشاغل به آموزش مذاکره نیاز دارند و چگونه باید آن را توسعه دهند؟ " اگر می خواهید دلیلش را بدانید، اینجا کلیک کنید.
در این مقاله، 11 نکته مهم برای افزایش مهارت شما در مذاکره آورده شده است. مذاکره کنندگان موفق این موارد را رعایت می کنند.
1 - تا آنجا که میتوانید طرف مقابل مذاکره را درک کنید
مذاکره یک ورزش رقابتی نیست. هرچه بیشتر خود را در جای طرف مقابل قرار دهید و در مورد آنها اطلاعات کسب کنید.
با درک فشارها و تأثیرات آنها احتمال ایجاد ارزش در میز مذاکره بیشتر است.
2 – قبل از جلسه مذاکره آماده شوید
بسیاری از مذاکرات قبل از رسیدن به میز مذاکره، شکست میخورند.
درباره طرف مقابل مذاکره و معیارهای صنعت تحقیق کنید، از تجزیهوتحلیل دادهها استفاده کنید، مأموریت خود را مشخص کنید،
درباره اهداف به توافق برسید و یک استراتژی مؤثر مذاکره را تنظیم کنید.
3 - در مورد روند مذاکره فکرکنید
کجا باید ملاقات کنیم؟ چه چیزی در دستور کار است؟ تدارکات و مهلت تعیینشده، چیست؟
برای یکروند مؤثر مذاکره کنید و بهاحتمالزیاد توافق پایدار خواهید داشت.
4 - افراد را از مشکلات جدا کنید
دو عامل اصلی در هر مذاکره وجود دارد: مردم و مشکلات. نگذارید یکی دیگری را نابود کند.
بهعنوانمثال، اجازه ندهید که نظرات شخصی شما نسبت بهطرف مقابل شما، بر مذاکره یا مشکلات آن و بر روابط شخصی تأثیر بگذارد
5 - به منافع خود فکر کنید، نه به مواضع
موقعیتهای سخت در ابتدای مذاکرات انعطافپذیری را دشوار میکند. در عوض، منافع اساسی این مواضع را در نظر بگیرید. سؤال کنید "چرا"
6 - به یاد داشته باشید که مردم میتوانند یک مسئله را متفاوت ببینند
هر یک از طرفین غالباً دارای منافع متعدد و متفاوتی است، دستیابی به برخی از آنها از ارزش بالایی برخوردار است.
بخشی دیگر هزینه کمی دارند. در هنگام معاملات تجاری هر یک از طرفین، میتوان ارزش واقعی ایجاد کرد.
7 - اطمینان حاصل کنید که یک گزینه جایگزین دارید
هرچه گزینه جایگزین شما برای توافق در مذاکره و تمایل به کنار رفتن بهتر باشد، موقعیت مذاکره شما در میز تقویت میشود.
8 - از ارائه اولین پیشنهاد نترسید
افراد هنگام تصمیمگیری بهجای تصمیمگیری، تصمیم خود را مطابقت میدهند.
بنابراین، ارائه اولین پیشنهاد میتواند تأثیر زیادی در مذاکره داشته باشد - تاکتیکی معروف به نام "لنگر انداختن"
9- مذاکرات رودررو ترجیح داده میشود
هیچ جایگزینی برای نگاه کردن به طرف مقابل مذاکره و ایجاد روابط وجود ندارد.
باوجود فشارهای زمان و هزینه، مذاکرات بیشتری از طریق ایمیل، کنفرانس ویدیویی و واتس اپ در حال انجام است.
اطمینان حاصل کنید که در رویکرد خود انعطافپذیر هستید تا با سناریوهای مختلف سازگار شوید.
بهعنوانمثال، از طریق مذاکرات ایمیل، از سوابق پیشنهادی روشن، پیشنهادهای متضاد و از دادههای بایگانی پیشنهادی استفاده کنید.
10 - افراد دور از میز مذاکره را به خاطر بسپارید
آنها میتوانند تأثیر زیادی در معامله و مدتزمان توافق داشته باشند.
استراتژی مدیریت سهامداران و شناسایی حامیان بالقوه و موانع مذاکرات میتواند بسیار مهم باشد
11 - مهارت مذاکره یک هدیه طبیعی و ذاتی نیست و میتوان آن را آموخت و یاد گرفت
افرادی که از بدو تولد ذاتاً مذاکرهکننده باشند، بسیار کم هستند.
بهترین مذاکرهکنندگان با تلاش آگاهانه و آموزش، تمرین و استفاده از اصول کلیدی فوق، خودساخته و پالایش میشوند.