اگر بخواهم بگویم صنعت مربی کسب و کار در حال رونق است، سخن بیراهی نگفتم. تبدیل شدن به مربی کسب و کار ، نیاز به دانش فراوان و تجارب زیادی است.
صنعت بیزینس کوچینگ در حال حاضر بیش از 2.4 میلیارد دلار با متوسط رشد سالانه 6 درصد ارزشگذاری شده است.
بر اساس یک مطالعه وسیع که توسط ICF و PwC انجامشده است، مربی کسب و کار دومین صنعت با رشد سریع در ایالاتمتحده است.
با رونق مربیگری کسبوکار، تقاضا برای مربیان افزایش مییابد.
فرصت ایجاد یک کسبوکار حرفهای و واجد شرایط برای برآوردن تقاضای بازار رو به رشد و تبدیلشدن به یک مربی کسبوکار، چندان دور از ذهن نیست.
کاملاً واضح است که رشد مداوم صنعت مربیگری کسبوکار، گواه بر ارزشی است که یک کوچ میتواند در زندگی شخصی و حرفهای هرکسی به ارمغان بیاورد.
بیشتر صاحبان مشاغل کوچک، کارآفرینان، متخصصان جوان و مدیران مشاغل از مربیان کسبوکار برای آشکار کردن پتانسیلهای استفادهنشده خود استفاده میکنند.
افراد میتوانند با کمک مربیان کسبوکار خود از موانع نامرئی در زندگی خود عبور کنند، تجارت خود را توسعه دهند یا به اهداف دستنیافتنی خود برسند.
یک مربی کسبوکار بهعنوان یک شریک مسئولیتپذیر و یک همراه موفقیت و کسی که مشتریان خود را یک گام به اهداف خود نزدیکتر میکند، عمل میکند.
همچنین آنها یک همراه برای موفقیت صاحبان کسبوکار هستند.
بنابراین، ما میدانیم که چرا افراد مربی کسب و کار را استخدام میکنند:
توسعه خود، توسعه کسبوکار، پرسشگری هوشمندانه، پاسخگویی اثربخش، غلبه بر موانع و دادن بازخوردهای مؤثر. اما...
بیشتر بخوانید: کوچینگ یکدقیقهای
بسیاری از مربیان کسبوکار موفق داستانهای مشابهی دارند و در مورد دلایلی که آنها مربی شدهاند صحبت میکنند.
همه آنها اتفاقنظر دارند که انگیزه شما برای اینکه یک مربی کسب و کار شوید میتواند مشخص کند که آیا شما یک مربی موفق خواهید شد یا خیر.
مهمترین دلایل برای اینکه مربی کسبوکار شویم عبارتاند از:
تحقق و معنا
به نظر میرسد بسیاری از مربیان، کار مربیگری خود را برای این آغاز کردهاند تا معنای بیشتری به زندگیشان اضافه کنند و احساس بیشتری از شغل خود داشته باشند.
احساس بالاتری نسبت به رسیدن به اهدافتان وجود دارد، به اشتراک گذاشتن موفقیت و کمک به دیگران برای یافتن آن احساس رضایت، در سطح بالاتری است.
مربیان بر جهان و جامعه تأثیر مثبت میگذارند
بسیاری از مربیان موفق میخواهند اثر خود را در بهبود جهان یا حتی جامعه محلی که در آن هستند اضافه کنند.
وقتی آنها راهی برای انجام کارهای متفاوت و بهتر پیدا میکنند، میخواهند این اطلاعات را با هرکسی که میتوانند، به اشتراک بگذارند و تغییرات مثبتی را اعمال کنند.
اگر به ارائه خدمات مربی کسب و کار فکر میکنید، مهم است که از خود بپرسید: "چرا میخواهم مربی کسبوکار شوم؟"
آیا فکر میکنید این یک ایده قابلقبول برای حرفه شما است؟ آیا زمان بیشتری در اختیار دارید که میخواهید از آن کسب درآمد کنید؟
آیا میخواهید از مدرک و تخصص خود برای کمک به دیگران بیشتر استفاده کنید؟ آیا میخواهید با مهارتهای خود جامعه خود را ارتقا دهید؟
دلایل شما هر چه باشد، هنگام تصمیمگیری برای تبدیلشدن به یک مربی کسبوکار،
مهم است که انگیزههای اساسی خود را مشخص کنید تا بفهمید که چه نوع مربیای خواهید بود.
بسیاری از مردم تصور میکنند که هرکسی میتواند به دلیل عدم وجود مقررات در مورد آموزش مربی و تجربه مربیگری، مربی کسبوکار شود که لزوماً درست نیست.
برای تبدیلشدن به یک مربی کسبوکار خوب، باید یک سری ویژگیها و تواناییها را در خود ایجاد کنید، بهعنوانمثال:
• سابقه
شما باید تجربه، تحصیلات و مدارک لازم را در حرفه خود داشته باشید.
در زمینه خاصی از حرفه خود تسلط داشته باشید یا مجموعه خاصی از مهارتها را برای ارائه به مشتریان خود داشته باشید.
بسیاری از مربیان موفق در صنایع مربوطه خود، کار حرفهای انجام دادند.
و البته لزوماً میتواند اینطور نباشد. آنها مشتریان را مربیگری میکنند و مشتریان شرکتی را از تجارب قبلی خود مطلع میکنند.
• مهارتهای ارتباطی
بهعنوان یک مربی، شرح وظایف شما به ارتباط معنادار با مشتریان شما ارتباط دارد.
یک مربی خوب باید دارای مهارتهای ارتباطی استثنایی و شخصیتی باشد که به دیگران اجازه دهد به آنها اعتماد کنند.
هوش هیجانی مربی به آنها کمک خواهد کرد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و همدلی کنند، که به راهنمایی کارآمدتر و مؤثرتر منجر میشود.
• نقش پشتصحنه
یک مربی کسب و کار حرفهای باید این را بداند که آنها ستارههای نمایش نخواهند بود بلکه مشتریان آنها خواهند بود.
یک مربی حرفهای آن کسی نیست که تصمیم میگیرد، پاسخ میدهد و راهکار ارائه میدهد.
یک مربی به مسیرهای احتمالی اشاره میکند و همچون نوری، مسیر را روشن میکند، بلکه این مراجع است که باید پاسخهای خود را پیدا کند.
پیشنهاد ویژه: کوچ مربی ذهن ماست
همانطور که یک پزشک باید یک تخصص پزشکی را انتخاب کند تا فعالیت تخصصی خود را انجام دهد، و یا یک وکیل باید حوزهای از قانون را برای پیگیری انتخاب کند.
شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع مربی خواهید شد و میخواهید به چه نوع خاصی از مشتریان خدمات خود را ارائه نمایید. (کوچ کسبوکار، کوچ مهارتهای زندگی، کوچ تصمیمگیری، کوچ روابط، کوچ کودکان و نوجوانان، کوچ مالی یا....)
تجربیات، مهارتها، سابقه تحصیلی و حرفهای، نقاط قوت و ضعف شما باید به شما کمک کند تا مشخص کنید که چه نوع مربیای هستید و چه نوع مشتریانی از خدمات شما بیشترین بهره را خواهند برد.
یک مطلب کاربردی: بیزینس کوچینگ و مزایای کار با مربی کسبوکار
در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید از خودتان بپرسید تا بدانید جایگاه مربیگریتان چیست:
از خود بپرسید که تخصص و مهارت شما چیست؟ خود را در چه زمینهای خوب میدانید؟ چه مدرکی آکادمیک گرفتید؟
در حرفه خود چه آموزشهایی را گذراندهاید؟ پاسخهای شما میتواند تصویر مربیگری را ترسیم کند که برای مشتریان آینده خود چگونه سرمایهای خواهید بود.
برخی از افراد دارای مهارتهای مختلف و تجربه خاص در زمینههای مختلف حرفهای هستند که جامعه خاص مربیگری آنها میتواند به سایر جامعههای هدف دیگر نیز سرایت کند.
این افراد میتوانند بهصورت ماهرانه مربیگری را در مورد طیف گستردهای از مشتریان ارائه دهند. البته، این با مهارتها و تجربه مربیگری پیشرفتهتری همراه است.
بهعنوانمثال، اگر سابقه حضور در موقعیتهای رهبری در زندگی خود را دارید و صاحب کسبوکار قبلی هستید، ممکن است بتوانید یک مربی کسب و کار کوچک باشید که گاهی اوقات این تخصص به مربیگری اجرایی هم میرسد.
یا شاید تجربه کاری زیادی ندارید، اما مدرک دانشگاهی روانشناسی دارید و در گذشته سمینارهای ذهن آگاهی گذراندهاید. این تجربیات میتواند نقطه شروع خوبی برای مربیگری زندگی باشد.
علاقههای شما نیز باید انتخاب شمارا هدایت کند. به حوزه خاصی از مربی کسب و کار فکر کنید که به شما الهام میبخشد، یا اگر کمک به افراد با یک موضوع خاص باعث ایجاد اشتیاق در شما میشود.
هنگام تصمیمگیری در مورد اینکه چه نوع مربی میخواهید باشید و به چه نوع مشتریانی میخواهید کمک کنید، به این احساس توجه کنید.
مربیگری به مسائل موردبحث، نیاز به اشتیاق دارد. اگر نمیتوانید اشتیاق خود را برای کمک به مشتریهایتان منتقل کنید، دیدن ارزش خدمات شما برای آنها دشوار خواهد بود.
اگر بدون الهام و اشتیاق و فقط به خاطر پول و نه خدمت و توسعه مشتری یک نوع خاص مربیگری را انتخاب و آن را موردتوجه قرار میدهید، اشتیاق بهسرعت از بین میرود و بر موفقیت شما و مشتری شما تأثیر میگذارد.
بیشتر: ۱۰ نکتهای که باید در یک کوچ خوب جستجو کنید
برای اینکه خود را بهعنوان یک مربی برجسته معرفی کنید، بهتراست به این فکر کنید که چه تفاوت یا زوایای جدیدی یا تمایز منحصربهفردی را میتوانید در بازار خود ایجاد کنید.
میدانیم که مربیگری انواع مختلفی دارد که هر بخش را میتوان به بخشهای کوچکتر تقسیم کرد...
برخی از مربیان از تجربه کاری و تجربه زندگی خود مانند والدین بودن و کار کردن در جایگاه مربیگری خود استفاده میکنند.
برای مثال، یک حوزه آموزش اختصاصیافته به کارآفرینان مادر وجود دارد که معمولاً تحت مربی کسب و کار کوچک یا کسبوکارهای خانگی قرار میگیرد.
رزتا تورمن (Rosetta Thurman) تنها با ارائه مربیگری زندگی و مشاغل به زنان سیاهپوست، برند توانمندسازی زنان چند میلیون دلاری خود را ایجاد کرد.
او با تمرکز تکنیکهای مربیگری خود بر توانمندسازی زنان سیاهپوست در سراسر جهان، بازار (niche) خود را ایجاد کرد.
به تقسیمبندی جمعیتی مشتری که برای شما اهمیت دارد و تجربیات حرفهای و زندگی که میتواند به کیفیت بهتر ارائه خدمات مربیگری شما کمک کند، فکر کنید.
2- مهارتهای خود را ارتقا داده و تقویت کنید
وظیفه یک مربی کسب و کار این است که تواناییهای مشتری خود را به حداکثر برساند.
اما اگر تواناییها و آموزش خود را بهعنوان مربی ارتقا ندهید و به حداکثر نرسانید، چگونه میتوانید انتظار داشته باشید که مشتریان به بهترین خود تبدیل شوند؟
پس بسیار ضروری است که خودتان آموزشهای لازم را دریافت کرده و دائماً به سمت خودسازی و بهتر شدن تلاش کنید تا بهترین مربی برای مشتریان خود باشید.
در ادامه چند نکته در مورد اینکه چطور یک مربی بهتر شوید آورده شده است:
1- از ویژگیهای مربی برتر الهام بگیرید و الگوبرداری کنید
اگر الگوبرداری نکنید و انجام ندهید چطور اعتبار به دست میآورید؟ به نظر میرسد مربیان برتر جهان دارای ویژگیهای مشابهی هستند که به آنها در تبدیلشدن به چنین مربیان موفقی کمک کرده است.
هدف از توسعه این ویژگیها میتواند به شما در شکلگیری رفتن به سطح بعدی کمک کند.
سادگی: راههایی را بیابید که فلسفه مربی کسب و کار خود را به زبان ساده توضیح دهید و خود را بهطور خلاصه برای مشتریان عرضه کنید.
هدف بزرگتر: همه میخواهند سود خود را افزایش دهند، اما توصیه میشود انگیزهای فراتر از پول نیز پیدا کنید.
مسئولیتپذیری: بپذیرید که هر آنچه در زندگی شما اتفاق افتاده و خواهد افتاد، دست خود شما بوده است، نه عوامل بیرونی.
شجاعت: چالشها را بپذیرید و همیشه سعی کنید کاری را انجام دهید که قبلاً حس میکردید غیرممکن است.
خدمت به دیگران: مربی شدن در کسبوکار به معنای خدمت به دیگران و تحقق اهداف و رؤیاهای خود است.
اعتمادبهنفس: باور داشته باشید که میتوانید به هر چیزی که فکر میکنید برسید، حتی اگر سالها طول بکشد.
برای تغییر شغل خود، ویژگیهایی را ایجاد کنید که شمارا به یک مربی مؤثر و موفق تبدیل کند.
یک مطلب مهم: چالشهای رایج مربیان کسبوکار
2- خودتان را توسعه دهید
اینکه آیا شما یک مربی کسبوکار باتجربه هستید یا تازه شروع به کار کردهاید، باید همیشه بر یادگیری مداوم اطلاعات جدید در مورد صنعت خود و بهبود مداوم مهارتهای مربیگری خود متمرکز باشید.
در آموزش مربیگری غرق شوید. در سمینارها، دورهها یا برنامههای آموزشی مرتبط با شاخه مربیگری خود سرمایهگذاری کنید.
هرگز نمیتوانید اطلاعات زیادی در مورد موضوع خود بدانید. جهان دائماً در حال تغییر است، به همین دلیل است که شما باید روی آموزشها یا دورههایی سرمایهگذاری کنید که شمارا در جریان پیشرفتهای حوزه خود قرار دهد.
این آموزشها میتواند مهارتهای مذاکره و متقاعدسازی و یا آموزشهای مرتبط با فضای آنلاین یا شبکههای اجتماعی باشد که هم برای شما و هم برای مشتریان شما مفید است.
حتما بدانید: ۸ روش کسب درآمد مربی کسبوکار
3- گواهینامهها
هیچ اتفاقنظر در مورد آنچه یک مربی باید داشته باشد وجود ندارد. بااینحال، گواهیها خواه توسط دانشگاهها و یا سازمانهای مربیگری یک سرمایهگذاری ارزشمند هستند که شمارا به یک مربی خوب تبدیل کنند.
فدراسیون بینالمللی کوچینگ ICF، سه برنامه مربیگری تجاری ارائه میدهد:
مربیگری سطح ACC دارای مدرک معتبر، نیاز به 60 ساعت آموزش و 100 ساعت تجربه
مربیگری سطح PCC دارای مجوز حرفهای، نیاز به 125 ساعت آموزش و 500 ساعت تجربه
مربیگری سطح MCC دارای مجوز کارشناسی ارشد، نیاز به 200 ساعت آموزش و 2500 ساعت تجربه
این برنامهها به دانش پذیران خود تجربه مربیگری و اطلاعات ارزشمند برای تبدیلشدن به مربیان موفق در بلندمدت را میدهند.
مهم است که یک برنامه کاری برای ارائه به مشتریان احتمالی خود تهیه کنید. اینکه چگونه آنها را از نقطه A به نقطه B میرساند.
خدمات مربیگری نامشهودند، بنابراین یک مربی مؤثر باید سیستمی را ایجاد کند تا قابلدرک و ملموس باشد و بشود آن را توسعه دهد تا به مشتریان نشان دهد خدمات آنها چگونه به آنها کمک میکند.
این وظیفه شما است که یک برنامه مربیگری تدوین کرده که در آن همه جزئیات و استراتژیهایی را که مشخص میکند چگونه به آنها کمک میکنید تا در هر سطحی از مشکلات برای رسیدن به موفقیت راهنمایی شوند، در آن دیده شود.
برنامه مربی کسب و کار شما باید شامل این مشخصات باشد:
1- نحوه برقراری ارتباط:
تصمیم بگیرید که هرچند وقت یکبار شما و مشتریتان بهصورت حضوری، یا مجازی یا از طریق بسترهای آنلاین مثل واتس اپ ملاقات میکنید.
استفاده از دروس از پیش ضبطشده، وبینارهای آموزشی یا حتی ایجاد دورههای آموزش الکترونیکی خود را بهصورت آنلاین در نظر بگیرید.
این برنامهها زمانی مفید هستند که شما زمان کوتاهی دارید و البته مشتریان بیشتری دارید.
2- در مورد آنچه در جلسات پوشش داده میشود، برنامه داشته باشید
سؤالاتی که باید مطرح شود و موضوعاتی که باید نقض شود.
به این فکر کنید که به چه نوع سؤالاتی نیاز دارید تا نیازهای مشتری و اهداف مشتری را در هر زمان مشخص درک کنید.
3- تنظیم برنامههای خود
هر مشتری نیازهای متفاوتی خواهد داشت، و ممکن است لازم باشد برنامه خود را برای تطبیق با اهداف هر مشتری تنظیم کنید.
آغاز کنید با:
تعیین اهداف مشتری
گامهای لازم برای رسیدن به اهداف را بیان کنید.
مشخص کنید که چه استراتژیهای آموزشی برای مشتری شما بهتر عمل خواهند کرد.
نویسنده: جناب آقای علی نجار از دانش پذیران دوره چهارم بیزینس کوچینگ ویدان