استراتژی بازاریابی کوکاکولا ترکیبی از سه عنصر مهم است، قیمتهای مقرونبهصرفه، دسترسی جهانی و ارتباط عالی با مشتری.
این برند در بیش از 200 کشور جهان موجود است و در بستهبندیهایی در اندازههای مختلف به فروش میرسد.
محصولات به دلیل رقابت شدید در صنعت نوشابه، دارای قیمتهای رقابتی هستند.
دسترسی جهانی کوکاکولا، توسط شبکه بزرگی با بیش از 250 شریک در بطریسازی امکانپذیر شده است.
شرکای تولید بطری پس از تولید و بستهبندی، آن نوشیدنیهای مارکدار نهایی را بین مشتریان و شرکای فروشنده توزیع میکنند.
سپس فروشندگان این محصولات را به مصرفکنندگان میفروشند.
شرکای تولید بطری با مشتریان خود همکاری نزدیک میکنند و استراتژیهای محلی کوکاکولا را اجرا میکنند.
در میان تعداد زیادی از مشتریان کوکاکولا، میتوان به رستورانها، سالنهای سینما، پارکهای تفریحی و سایر مشتریان کوچک و بزرگ اشاره کرد.
بهطور سنتی، برند نوشابه بهعنوان یک برند برای جوانان فروخته میشود.
بازاریابی برخی از مزایای اصلی را برای هر برند فراهم میکند و علاوه بر افزایش فروش، به یک هدف بلندمدت نیز دست مییابد.
هدف بلندمدت فعالیتهای بازاریابی، افزایش آگاهی از برند و جذب و حفظ مشتری است.
نماد کوکاکولا را میتوان بهراحتی در سراسر دنیا از طریق بطریهای کوکاکولا و تبلیغات تشخیص داد.
سبک بستهبندی آن باگذشت زمان تغییر کرده و اکنون در بطریهای شیک و بستهبندیهای پلاستیکی در سراسر جهان عرضه میشود.
محصولات آن بهعنوان نوشیدنیهای غیرالکلی طعم دار برای جوانان قرار میگیرد.
بازار هدف کوکاکولا عمدتاً از افراد گروه سنی 13 تا 35 سال تشکیلشده است.
همچنین ازنظر هزینههای بازاریابی در بین 20 شرکت برتر در سطح جهان قرار دارد.
ازآنجاکه همیشه این برند هزینههای زیادی را صرف بازاریابی و تبلیغات کرده است. تبلیغات آن همیشه خلاقانه و ابتکاری بوده است.
" استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک " حتما این مطلب را بخوانید.
کوکاکولا ازنظر استراتژیک خود را بهعنوان برندی برای جوانان قرار داده است.
مصرفکنندگان عمده آن در گروه سنی 13 تا 35 سال (معروف به گروه هزارهها) است.
هزارهها ازنظر فنی، افراد باهوش و مستقلی هستند.
کوکاکولا در تبلیغات خود ازجمله تبلیغات چاپی و ویدیویی عمدتاً هزارهها را هدف قرار میدهد.
این شرکت همیشه تلاش کرده است تا اولین انتخاب جوانان باشد.
بااینحال، این بدان معنا نیست که کوکاکولا در میان میانسالان مشتری ندارد.
جوانان بزرگترین قسمت از مشتریهای جهانی کوکاکولا هستند.
کوکاکولا از طریق کمپینهای تبلیغاتی خود در سطح جهانی، تصویری دائمی و مشتریپسند را ترویج میکند.
بزرگترین بازار هدف آن، بخش مصرفکننده طبقه متوسط، در سراسر جهان است.
" برنامهای 3 مرحلهای برای دستیابی به هدف ایده آل خود " حتما این مطلب را بخوانید.کوکاکولا یک برند جهانی
اکنون، در قرن بیست و یکم، این برند تجاری بهعنوان یک برند تجاری متمرکز، بر نام تجاری جهانی خود است.
این برند بهجای برند سازی جداگانه برای هریک از محصولات خود، در تبلیغاتش تمام محصولات خود را گرد هم آورده است.
شعار "طعم احساس" برای ارتباط با نسل هزاره و احساسات آنها است. این استراتژی مانند ورود به یک دوره جدید برای کوکاکولا است.
غول نوشابه از هر دو کانال سنتی و دیجیتال برای رسیدن به بازار هدف خود استفاده میکند.
علاوه بر تبلیغات چاپی و تلویزیونی، این برند از شبکههای اجتماعی نیز برای ایجاد ارتباطات عمیقتر استفاده میکند.
YouTube دارای بیش از 1300 فیلم بارگذاری شده توسط برند نوشابه است.
بهعنوان بخشی از کمپین جدید طعم احساس، چندین ویدیوی جدید اضافهشده است.
این فیلمها به چندین زبان هستند و نشاندهنده اندازه بازار کوکاکولا هستند.
دوره حال حاضر، دوره خدمات به مشتری است و تمرکز بیشتر و بیشتر باید بر مشتری مداری باشد.
تمرکز کوکاکولا همچنین ایجاد ارتباط عمیقتر با مشتری است.
تعامل بیشتر با مشتریان مستلزم استراتژی بهتری است که بتواند احساسات آنها را لمس کند و چهره جهانی برند کوکاکولا را تقویت کند.
به همین دلیل، ضروری بود که کوکاکولا روی استراتژیای تمرکز کند که بتواند هویت خود را بهعنوان یک برند برای جوانان تقویت کند.
کوکاکولا در تلاش است تا عمیقتر در بازار جهانی نفوذ کند.
برای ورود به قلب هزارهها، تبلیغات "طعم احساس" را ایجاد کرد که لحظات استفاده از کوکاکولا در زندگی و سبک زندگی جوانان را برجسته میکند.
کوکاکولا در همه جای زندگی هزاره حضور دارد و در لحظات شادی جوانان خود را شریک میکند و تبلیغات جدید فقط در تلاش است پیوند بین این دو را تقویت کند.
پیشنهاد می کنم که مقاله " چگونه پرسونال برندینگ قدرتمند ایجاد کنیم؟ " را مطالعه کنید.بااینحال، استراتژی یک برند همچنین در جهت حفظ ارزشهای قدیمی کوکاکولا است.
این چالش بزرگ است و علاوه بر تقاضای روزافزون برای نوشیدنیهای سالم، چندین چالش دیگر نیز وجود دارد که منجر به کاهش فروش شده است.
ممکن است فروش دوباره افزایش یابد، بنابراین ضروری است که کوکاکولا با تمام وجود در افق ظاهر شود.
علاوه بر این، داشتن یک تصویر جهانی خاص میتواند در طولانیمدت مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد.
طبقه متوسط و نسل هزاره در قرن جدید بیشترین اهمیت را دارند و تمرکز کوکاکولا در درجه اول بر این دو بخش مشتری است.
درآمد و قدرت خرید و همچنین اندازه طبقه متوسط بهطور قابلتوجهی افزایشیافته است.
هزارهها بخش قابلتوجهی از مردم و مهمترین مشتریان کوکاکولا هستند. هدف از استراتژی قیمتگذاری کوکاکولا مقابله با رقابت شدید در بازار است.
صنعت نوشابه بسیار رقابتی شده است و علاوه بر پپسی و پپر اسنپل، برندهای کوچک و بزرگ دیگری نیز برای سهم بازار رقابت میکنند.
بنابراین، کوکاکولا قیمت محصولات خود را با قیمتهای رقابتی نسبت به برندهای رقیب و محصولات آنها تعیین میکند.
محصولات این شرکت در محدودهای قیمتگذاری میشوند که برای همه قابلدسترسی است اما بهعنوان یک محصول بیکیفیت برداشت نمیشود.
بازاریابی موفقیتآمیز بر اساس مزایای رقابتی موجود هر برند است. کوکاکولا دارای 22 برند تجاری، میلیارد دلاری است.
تعدادی از این برندها کاملاً مشهور هستند و از سطح بالایی از وفاداری مشتری در سطح جهانی برخوردار هستند.
کوکاکولا با استفاده از تکنیکهای مختلف این برندها را جداگانه تبلیغ کرده است.
از تبلیغات گرفته تا سایر تکنیکهای بازاریابی مختلف مانند حمایت مالی ورزشی و کمپینهای محلی، این برند از ترکیبی از چندین روش برای دستیابی به مشتریان خود استفاده کرده است.
برخی از معروفترین حمایتهای مالی کوکاکولا عبارتاند از American Idol، Apple iTunes، BET Network، NASCAR، NBA، NCAA و بازیهای المپیک.
شناخت مارک عامل مهمی است و کوکاکولا با حمایت از ورزش، موفق به تبلیغ و شناسایی بسیاری از برندها شد.
برای افزایش رشد کسب وکار خود حتما مطلب " 6 استراتژی قدرتمند برای رشد کسب وکارهای کوچک " را بخوانید.کوکاکولا یک برند جهانی است، اما بیشتر در بازارهای محلی از استراتژیهای محلی برای تبلیغ برند و محصولات خود استفاده میکند.
این بیشتر به دلیل اختلافات منطقهای و فرهنگی است که بین مناطق مختلف جهان وجود دارد.
کمپینها قسمت مهمی از تاریخچه بازاریابی کوکاکولا هستند.
کمپینهای جدیدی که توسط کوکاکولا راهاندازی شده است، تأکید بر جهانی بودن نام تجاری است.
تمام برندهای وی از قبل در یک کارزار جهانی خلاقانه "طعم احساس" را متحد کردهاند.
این استراتژی همچنین باهدف گسترش تصویر نمادین کوکاکولا بهعنوان برند شماره یک نوشیدنی در سراسر جهان، انجامشده است.
هر یک از برندهای کوکاکولا همان طعم و طراوت عالی را فراهم میکند و این استراتژی جدید بازاریابی کوکاکولا را برجسته میکند.
کوکاکولا طیف وسیعی از گزینهها را به مصرفکنندگان ارائه میدهد،
و استراتژی جدید پایبندی به انتخاب افراد را نشان میدهد، از نوشیدنیهای بدون کالری و با کالری گرفته تا کافئین دار یا بدون کافئین.
کوکاکولا در کل نمونه کارهای خود، همان طعم و طراوت عالی را فراهم میکند.
طی چند سال گذشته، کوکا کولا به کمپین Open Happiness اعتماد کرده است، که نشاندهنده آنچه برند نامیده میشود، است.
بااینحال، اکنون تمرکز تغییر کرده است و ایده کوکاکولا این است: بیان میکند کوکاکولا برای همه مناسب است.
ایده این است که بزرگی کوکاکولا را بیان کند، نه بهعنوان یک نوشیدنی، بلکه بهعنوان یک برند محبوب مشتریان در سراسر جهان.
شما باید در مورد بازاریابی آموزشات خوبی را ببینید. پیشنهاد می کنم در مورد آموزش بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنید.صنعت نوشابه بسیار رقابتی شده است، اصلیترین رقیب کوکاکولا پپسی است.
درحالیکه مخلوط محصولات کوکاکولا عمدتاً به نوشابه محدود میشود،
رقیب آن پپسی در سالهای اخیر سبد محصولات خود را گسترش داده و بهطور قابلتوجهی تنوع یافته است.
رقابت شدید بین این دو، سالها همچنان موردبحث در محافل رسانهای و دانشگاهی باقیمانده است.
برای حفظ مشتریهای خود و حفظ سهم بازار، هر یک از این دو، هرساله ثروت سنگینی را در بازاریابی و تبلیغات سرمایهگذاری میکنند.
هزینههای تبلیغاتی کوکاکولا و همچنین رقیب آن سالانه میلیاردها دلار است.
بخش عمدهای از بودجه بازاریابی کوکاکولا صرف تبلیغات دیجیتال میشود.
در سال 2019، کوکاکولا 4.25 میلیارد دلار برای تبلیغات و ترویج هزینه کرد که 133 میلیون دلار بیشتر از سال قبل بود.
طی چند سال گذشته، کوکاکولا و پپسی همچنان مبالغ قابلمقایسهای را برای بازاریابی و تبلیغات صرف کردهاند.