راهاندازی کسبوکار آنلاین فواید بسیاری دارد. شما میتوانید از خانه کارکنید، ساعتهای کاری خود را تعیین کنید، روی فعالیتهایی که به آن علاقه دارید، تمرکز کنید و معمولاً از پرداخت هزینههای زیاد و قابلتوجه راهاندازی کسبوکارهای فیزیکی جلوگیری کنید.
اگرچه راهاندازی یک کسبوکار آنلاین برای رشد و نگهداری مقرون بهصرفهتر است، اما شما باید روندی مشابه راهاندازی یک تجارت سنتی را دنبال کنید.
برای کمک به شما جهت راهاندازی فعالیت تجاری آنلاین، در این مقاله فرایند پنج مرحلهای برای راهاندازی کسبوکار آنلاین آورده شده است.
شاید به نظرتان این مرحله اول یک کار بدون دردسر است.
اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید، که چند بار کارآفرینان بالقوه پیش از آنکه ایده خوبی داشته باشند، به سمت برند سازی یا توسعه وب میروند.
در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام برنامهریزی کسبوکار آنلاین جدید خود به خاطر داشته باشید.
از خودتان بپرسید که چرا میخواهید این کار را انجام دهید
یک سؤال ساده از خود بپرسید چرا میخواهید این کار را انجام دهید. پاسختان میتواند موفقیت کسبوکار شمارا تعیین کند.
هر تجارت خوب نیاز به داشتن یک مأموریت و هدف دارد. و شما باید مطمئن باشید که استارتاپ خود را بهقصد ادامه آن دنبال میکنید.
البته، شما میتوانید یک استراتژی خروج در ذهن داشته باشید، اما اگر اشتیاق برای پیشبرد کار خود را نداشته باشید، خیلی پیشرفتی نخواهید داشت.
آیا از نقاط قوت خود استفاده میکنید؟
همچنین بهتر است از خود بپرسید آیا واقعاً آمادهاید کسب و راه خود را راهاندازی کنید.
به فکر راهاندازی کسبوکار مرتبط با سرگرمیها، مهارتها یا شغلهای جانبی که تجربه کردهاید، باشید.
این کار میتواند به شما کمک کند تا در میان مشتریان بالقوه نفوذ کنید و بتوانید کسبوکارتان را مدیریت کنید و آن را رشد دهید.
چه مشکلی را حل میکنید؟
شما مجموعه خاصی از مهارتها یا سرگرمیهای موردعلاقه خود را دارید اما لزوماً به معنای وجود بازار برای آنها نیست.
شما باید یک مسئله در دنیای واقعی را حل کنید و مطمئن شوید که مشتریان بالقوهای هستند که به دنبال راهحل هستند.
و اگر مشتری بالقوه وجود دارد، آیا رقبایی هستند که این مشکل را برطرف کنند؟
اگر رقیب دارید، چگونه کسبوکار آنلاین خود را برای رقابت متمایز میکنید؟
با تجزیهوتحلیل بازار و تأیید اینکه مشکلی وجود دارد و فضای لازم برای تجارت شما وجود دارد، اطمینان حاصل کنید که وقت خود را با یک ایده تجاری موجود یا شلوغ تلف نمیکنید.
آیا تجارت شما فقط بهصورت آنلاین است؟
در این مرحله باید مشخص کنید که آیا کسبوکار شما فقط بهصورت آنلاین قابلاجرا است. آیا نیاز به تحویل و توزیع فیزیکی دارید. آیا نیاز به مکان فیزیکی دارید؟
پیشنهاد عالی: چگونه یک کسبوکار آنلاین راهاندازی کنیموقتی تصمیم گرفتید که باید یک کار را شروع کنید و ایدهای در ذهن دارید، باید آن را اعتبارسنجی کنید.
با مشتریان بالقوه گفتگو کنید، درباره نیازهای آنها سؤال بپرسید و درباره راهحلهای خود نظرخواهی کنید.
هنگام راهاندازی کسبوکار آنلاین ، روشهای دیگری وجود دارد که میتوانید برای آزمایش بازار استفاده کنید.
حتما بخوانید: ۶ نکته مؤثر برای راهاندازی کسبوکارمیلیون دلارینظرات مشتری را بررسی کنید
یک روش ساده برای اندازهگیری علاقه حال حاضر مشتری، بررسی نظرات آنها نسبت به محصول رقباست.
ببینید که مردم چگونه پاسخ میدهند، چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند.
حجم کلی بازخورد را بررسی کنید. این میتواند درکی از اندازه فعلی بازار به شما ارائه دهد.
صفحه فرود یا لندینگ پیج را طراحی کنید
بدون راهاندازی یک وبسایت کامل، میتوانید یک صفحه فرود با پیشنمایش ساده برای معرفی کسبوکار و محصول یا خدمات خود اجرا کنید.
شرح مختصری از ویژگیها، قیمتها، نحوه توزیع و غیره ارائه دهید.
برای ساخت لیستی از مشتریان بالقوه خود، یک باکس برای واردکردن مشخصات و ایمیل قرار دهید.
پسازآن بهآسانی میتوانید تبلیغات دیجیتال انجام دهید و مخاطبین خود را هدف قرار دهید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
اعتبار سنجی در اینجا تا حدودی به خود شما بستگی دارد.
آیا شما بر اساس تعداد بازدیدکنندگانی که وبسایت شمارا بررسی میکنند، عمل میکنید؟ تعداد ثبتنامهای ایمیل؟ مشارکتهای اجتماعی؟
درهرصورت تعداد انگشتشماری این معیارها را مدنظر قرار میدهند.
نظرسنجی از مشتریان بالقوه
همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از سادهترین راهها برای اعتبار سنجی تجارت شما صحبت با مشتریان است.
اما اگر نمیتوانید بهصورت حضوری با آنها تعامل کنید، گزینه دیگر انجام نظرسنجیهای آنلاین است.
اگر قبلاً یک صفحه فرود تنظیم کردهاید و شروع به جمعآوری لیست ایمیل کردهاید، میتوانید نظرسنجی خود را برای کسانی که قبلاً سطح علاقه خود را نشان دادهاند، ارسال کنید.
این میتواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، زیرا شما میتوانید سؤالات مشخصتری را برای دریافت بازخورد واقعی، بپرسید.
با مشخص کردن همهچیز درباره مشاغل آنلاین اکنون میتوانید در مورد چگونگی کسب درآمد از آن فکر کنید.
اگر در حال طراحی فروشگاه اینترنتی هستید میتوانید محصولات، بارگیریها و یا خدمات خود را در سایت خود بفروشید، با یک مدل تجارت بازاریابی آنلاین کارکنید و درآمد حاصل از فروش را به دست آورید.
بیشتر بخوانید: ۸ مزیت راهاندازی کسبوکار اینترنتیبااینحال اگر وبسایت شما هدف دیگری داشته باشد برای مثال سرگرمی یا منابع اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهید سهراه اصلی برای کسب درآمد از آن وجود دارد:
تبلیغات
کسبوکارها برای تبلیغ شما در سایت خود از شما پول دریافت میکنند (از طریق تبلیغات تصویری یا محتوای پشتیبانی شده).
هرچه میزان ترافیک بیشتر جذب شود میتوانید مشتری بیشتری بگیرید.
اشتراک
این سایتها تمایل به تبلیغ ندارند و در عوض با دسترسی مشتری بهمنظور دستیابی به خدمات آنلاین یا محتوای وبسایت میتوانند با گرفتن هزینه یا هزینه اشتراک معمولی کسب درآمد کنند.
فریمیوم
این مدل کسبوکار شامل دسترسی مشتری به نسخه اول خدمات آنلاین شما بهصورت رایگان است.
سپس از آنها درخواست هزینههای اضافی میشود و ویژگیها و امتیازات دیگر به آنها داده خواهد شد.
مدلی که برای شما بهتر کار میکند بستگی به کسبوکار آنلاین شما و آنچه میخواهید به دست بیاورید دارد.
البته میتوانید سایت خود را بر اساس ترکیبی از اینها قرار دهید.
حتما مطالعه کنید: راه اندازی کسب و کار و ابزارها، منابع مورد نیازدرحالیکه ممکن است تصور کنید که طراحی وبسایت یک اقدام گسترده فناوری است. اما این کار درواقع میتواند بسیار ساده باشد.
بهعلاوه میتوانید هزینهها را کاهش دهید.
انتخاب نام دامنه هزینهای کمتر از 30 هزارتومان در سال برای شما دارد درحالیکه بسیاری از سازندگان وبسایت میتوانند آن را با اشتراکهای ماهانه قابل مدیریت پرداخت کنند.
خودتان آن را بسازید
البته این کار سختی است و شما به دانش صحیح درزمینهٔ کد نویسی نیاز خواهید داشت.
اما این کار باعث صرفهجویی در هزینهها خواهد شد و به شما اطمینان میدهد که کنترل کامل وبسایت خود را به دست گیرید.
از یک ابزار ساخت وبسایت استفاده کنید
استفاده از این ابزارها بسیار ساده است.
استفاده از این ابزارها از طریق ثبت دامنه و خرید هاست گرفته تا طراحی وبسایت با استفاده از قالبها و یا ابزارهای دیگر به شما در کل مراحل ساخت کمک میکنند.
یک توسعهدهنده وب استخدام کنید
اگر شما تمایل به استفاده از یک متخصص دارید این راه بسیار خوبی است.
البته این بدان معنی نیز هست که هر زمان اشتباهی رخ دهد یا نیاز به تغییر باشد شما باید به آنها اطمینان کنید.
هزینهها متفاوت است.
توسعهدهندگان برتر هزینههای بیشتری دریافت میکنند.
اما ممکن است دانشجویان یا فارغالتحصیلانی را پیدا کنید که مایل باشند درازای دریافت تجربه نرخ پایینتری را از شما دریافت کنند.
برای اطمینان از قانونی بودن تجارت خود، باید چند گام بردارید.
در مورد مقررات تجارت آنلاین اطلاعات کسب کنید
مهمترین تمایز بین کسبوکارهای آنلاین و کسبوکارهای فیزیکی، قانون تجارت آنلاین است.
این قوانین برای ممانعت از افشای اطلاعات شخصی مشتری و همچنین سایر مقررات حریم خصوصی و مالکیت معنوی اعمال میشود.
تجارت خود را ثبت کنید
تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید ساختار قانونی شرکت خود را ایجاد کنید. بسیاری از شرکتها LLC را انتخاب میکنند، برای انتخاب نوع شرکت بیشتر تحقیق کنید.
قوانین ثبت شرکتها در هر کشوری متفاوت است.
درباره تعهدات مالیاتی برای راهاندازی مشاغل آنلاین اطلاعات کسب کنید
آیا تجارت خود را از خانه انجام میدهید؟ بهتر است قبل از راهاندازی کسبوکار آنلاین خود، با یک وکیل مشورت کنید و مطمئن شوید که تعهدات خود را انجام میدهید.
جمعبندی
درنهایت، شروع یک کسبوکار آنلاین شبیه شروع یک کار فیزیکی و مغازهداری است. شما باید ایده پردازی کنید، ایده خود را اعتبارسنجی کنید.
برنامهریزی کسبوکار انجام دهید و از ابتدا قوانین و مقررات کسبوکار آنلاین را در نظر بگیرید همچنین اهمیت داشتن یک وبسایت کاربردی و قرار دادن آن در مقابل بازار هدف خود را دستکم نگیرید.
با انجام دقیق و درست این 5 مرحله میتوانید کسبوکار آنلاین سودآور داشته باشید.