استراتژی بازاریابی یک رویکرد بلندمدت برای فروش محصولات یا خدمات شما است.
هدف از استراتژی بازاریابی ایجاد یک تجارت پایدار و موفق است که با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به رشد خود ادامه دهد.
ممکن است فکر کنید برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی مؤثر برای کسبوکار خود نیاز به سرمایه زیادی دارید.
داشتن پول قطعاً برای رسیدن به اهداف مفید است؛
اما با حداقل هزینهها هم میتوان یک استراتژی بازاریابی مؤثر را طراحی کرد و به نتایج ارزشمندی دست پیدا کرد.
کلید موفقیت شما در این است که اهداف درست و مشخصی را در ذهن داشته باشید و بدانید که کدام ابزار میتواند کمک مؤثرتری به شما جهت رسیدن به این اهدافتان بکند.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی نیاز به درک عمیق از کسبوکار، رقبا، مشتریان و بازار شما دارد.
تعریف مشتری: مشتری خود را تعریف کنید. در تلاش برای دستیابی به کدام بازار هدف هستید؟ چه جمعیتی مشترک هستند؟
آنها با چه مشکلاتی روبرو هستند و چه ارزشهایی تصمیمات خرید آنها را تحت تأثیر قرار میدهد؟
درک اینکه با چه کسی صحبت میکنید و به چه چیزهایی نیاز دارید، کلید ایجاد یک پیام بازاریابی مؤثر است.
تعریف محصول و خدمات: محصولات خود را بشناسید. وقت خود را صرف بیان مزایای محصولات خود علاوه بر ویژگیها کنید.
چگونه محصولات شما زندگی کسی را تغییر خواهند داد؟ چرا این موضوع برای مشتریان شما اهمیت دارد؟
مؤثرترین بازاریابی در مورد احساسات مصرفکنندگان صحبت میکند و این ارتباط زمانی ایجاد میشود که بتوانید مزایایی را که کسبوکار شما ارائه میدهد، بیان کنید.
تعریف ارزش پیشنهادی: در مورد رقابت تحقیق کنید. اگر میخواهید مشتریان به کسبوکار شما وفادار بمانند، باید در بازار خود متمایز باشید.
وقت بگذارید و درباره رقابت خود بیشتر بدانید و تصمیم بگیرید که چگونه خود را متمایز کنید.
قیمت، کیفیت، مکان، خدمات، دسترسی، ارزشها و سبک زندگی و هدف داشتن در زندگی را در نظر بگیرید. چه چیزی بیشتر از همه برای مشتریان هدف شما مهم خواهد بود؟
نوشتن USP :USP خود را بنویسید. از اطلاعات جمعآوریشده در مورد مشتریان، محصولات و رقابت خود برای ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصربهفرد استفاده کنید.
اینیک جمله قانعکننده است که ماهیت تجارت شمارا توصیف میکند، تمرکز بر اینکه به چه کسی خدمت میکنید، چه فایدهای ارائه میدهید و چرا شما بهترین کسبوکاری هستید که این سود را ارائه میدهد.
USP شما که بهعنوان پیشنهاد ارزش شما نیز شناخته میشود، کلیه ارتباطات، برند تجاری و سایر اقدامات بازاریابی شمارا راهنمایی میکند.
تعریف منابع: منابع خود را مشخص کنید. بودجه اطمینان حاصل میکند که تیم شما نقشه راه بازار را، برای رسیدن به اهداف مهم دنبال میکند
و داشتن ایدهای روشن از بودجه موجود، اطمینان حاصل میکند که بازاریابی شمارا به بدهی نمیکشاند.
اما پول تنها منبع شما نیست. مهارتهای تیم شما (مانند نوشتن یا سخنرانی در جمع)
و ارتباطات شخصی (مانند تماس با رسانهها) ) همه میتواند در جهت ایجاد یک استراتژی بازاریابی باشد.
تعریف روش های بازاریابی: روشهای بازاریابی خود را مشخص کنید. هنگامیکه مشتریان، بازار و منابع خود را درک کردید،
ترکیب بازاریابی را انتخاب کنید که بهطور مؤثر تجارت شما را ارتقا دهد و USP شمارا به اشتراک بگذارد.
چگونه میتوانید ارزش محصولات یا خدمات خود را به مشتریان نشان دهید و آنها را برای خرید متقاعد کنید؟
آیا پست الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، سئو، تبلیغات تلویزیونی یا نمایشگاههای تجاری راهی مؤثر برای دستیابی به مشتریان خواهد بود؟
رقبا از چه استراتژیهایی استفاده میکنند؟ آیا هیچیک از آنها برای شما مفید خواهد بود یا به ابزارهای مختلف بازاریابی نیاز دارید؟
ایجاد یک برنامه بازاریابی: هنگامیکه استراتژی بازاریابی خود را مشخص کردید،
میتوانید از این اطلاعات برای ایجاد یک برنامه بازاریابی مؤثر استفاده کنید که مشتری مناسبی را به خود جذب کند، شمارا از رقبا متمایز کند،
تجارت شمارا بهعنوان یک راه حل ایده آل قرار داده و به شما امکان رشد در بازار خودتان را بدهد.
یک استراتژی بازاریابی خوب باید با گذشت زمان، همگام با تغییرات بازار و تجارت شما، رشد و پیشرفت کند.
برنامهریزی کنید که حداقل هر سه ماه یکبار، استراتژی بازاریابی خود را مرور کنید تا ببینید آیا در منابع موجود به اهداف خود میرسید یا خیر.
از خودتان بپرسید:
آیا مشتریان بالقوه و فرصتهای شغلی مشابه زمانی که محصولات یا خدمات خود را راهاندازی کردهاید، دارید؟
شاید لازم باشد سیستمهای جدیدی ایجاد کنید که به شما این امکان را بدهد تا با تلاش کمتری،
مشتری بیشتری جذب کنید یا از ارتباطات جدید در صنعت خود بهرهمند شوید.
آیا بازار شما تغییر میکند؟ آیا گسترشیافته یا کاهشیافته است و تأثیر آن بر کسبوکار و مشتریان شما چگونه است؟
شاید لازم باشد مشتری ایده آل خود یا رقابت خود را مجدداً ارزیابی کنید تا ببینید آیا هنوز بهطور مؤثر در بازار خود قرار دارید یا خیر.
آیا فعالیتهای بازاریابی شما بهخوبی کار میکند؟ آیا میتوانید مشتریان جدید یا فروش آنها را ردیابی کنید؟
مشخص کنید کدام استراتژیها جواب میدهند و کدام استراتژیها مؤثر نیستند.
اگر هر یک از آنها کار نکرد، چه راهکارهای جدیدی میخواهید امتحان کنید؟
آیا محصولات یا خدمات شما درآمد مورد انتظار را دارند؟ آیا هزینه تولید یا تهیه آنها ازآنچه وارد میکنند بیشتر است؟
ممکن است لازم باشد بودجه یا قیمت خود را برای ایجاد یک مدل تجاری پایدار تنظیم کنید.
آیا شما نیاز به سازگاری یا تغییر تاکتیکهای فروش خود دارید؟ و بهترین بازه زمانی برای اقدام چیست؟
اکنون؟ سهماهه بعدی؟ سال آینده؟ تاکتیکهای فروش بخشی از برنامه بازاریابی شما هستند
و باید همیشه همان USP و ارزش مشتری را مانند سایر پیامهای شما منعکس کنند.
با تغییر مشتریان، بازار و رقبا، برنامههای بازاریابی شما نیز باید تغییر کرده و پیشرفت کنند.
هنگامیکه شما مرتباً استراتژی بازاریابی خود را بررسی و بهروز میکنید تا هم نیازهای شرکت و هم مشتریانتان را برآورده سازد، تجارت شما میتواند به رشد خود ادامه دهد.
استراتژی بازاریابی یک برنامه مدون است که شامل مباحث بازاریابی مانند توسعه محصول، تبلیغ، توزیع و رویکرد قیمتگذاری است. اهداف بازاریابی شرکت شمارا مشخص میکند. و چگونگی دستیابی شما به این اهداف را توضیح میدهد. استراتژیهای بازاریابی به شما کمک میکند نقاط قوت و ضعف شرکت و رقبای خود را شناسایی کنید، تا بدانید که تاکتیکهای بازاریابی خود را کجا هدف قرار دهید.