قصه گویی یا داستانسرایی (Storytelling) در فروش میتواند آنها را برای مشتریان بالقوه، جذاب و سرگرمکنندهتر کند.
داستانسرایی یا Storytelling همچنین به شما امکان میدهد از آمار و حقایقی که برای ترغیب مشتری احتمالی به خرید نیاز دارید، استفاده کنید.
باوجوداین مزایای آشکار، بسیاری از نمایندگان فروش از روش داستانسرایی در ارائههای فروش خود استفاده نمیکنند.
در برخی موارد، آنها معتقدند که داستانسرایی باید مختص سخنرانیهای اصلی و سایر رویدادهای مهم باشد.
بااینحال، داستانسرایی تقریباً در هر نمایش فروش میتواند نقش مهمی داشته باشد و نرخ تبدیل فروش شمارا به طرز چشمگیری بهبود بخشد.
در دنیای رقابتی امروز تنها کسانی موفق میشوند که در کنار ارائه بهترین کالا و خدمات، از تمام امکانات موجود برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان و جلب نظر آنها استفاده کنند.
داستانسرایی یکی از ابزارهایی است که در بازاریابی کسبوکارتان میتوانید از آن استفاده کنید.
عمر داستانها به زندگی بشر میرسد.
در قالب داستان میتوان سختترین مفاهیم را به سادهترین شکل ممکن به دیگران انتقال داد و درعینحال قلب و احساس شنونده را با خود همراه کرد.
هدف از بکار بردن داستانها در بازاریابی و فروش، تبدیل افراد به مشتری آنهم از نوع وفادارش است.
گوش همه ما از تبلیغات پررنگ و لعاب پرشده و دیگر به تبلیغات هیچ علاقهای نداریم. کمتر کسی پیدا میشود که هنوز هم به تبلیغات اعتماد کند.
اما گوش ما همیشه آماده شنیدن داستانهای جدید است.
بیشتر بخوانید: ۶ نکته برای نوشتن تبلیغ احساسی (کپی رایتینگ)در این مقاله دلایلی وجود دارد که نشان میدهند داستانسرایی میتواند ارائه فروش شمارا بسیار مؤثرتر کند.
یک حکایت الهامبخش یا بهیادماندنی میتواند مدتها در ذهن مشتری، بسیار بیشتر از یک آمار و نمودار بماند.
این امر باعث میشود داستانسرایی در صورت رقابت چندین نماینده دیگر فروش، تاکتیکی مفید باشد.
زیرا زمین بازی شما در میان جمعیت متفاوت خواهد بود.
برندهایی مانند جک دانیلز، اپل، نایک و مک دونالد پیرامون یک داستان اصلی تولیدشدهاند.
داستانهای موجود در پشت این مشاغل به مشتریان کمک میکند تا تجربیاتی را که ارائه میدهند، درک کنند.
جک دانیلز معتبر است، اپل همهچیز برای مصرفکننده است، مکدونالد مکانی برای دیدارهای خانوادگی و غیره است.
شما میتوانید از داستانها به روشی مشابه برای فراهم آوردن زمینه ضروری برای تجارت خود استفاده کنید که به مشتریان بالقوه کمک میکند تا درک کنند شما چهکاری انجام میدهید.
این روش همچنین میتواند به شما در جلب اعتماد مشتری بالقوه کمک کند.
حکایتی که بهخوبی ارائه شود و مربوط به مشتری یا تجارت آنها باشد، انگیزه بسیار مؤثری است.
حکایاتی که موجب ترس از دست دادن یا میل به سود میشوند بهویژه برای سوق دادن اقدام به عمل مؤثر هستند.
مشتریان بالقوه گاهی اوقات مجبور میشوند که در یک ارائه فروش به اطلاعات ده ها جدول و نمودار گوش دهند.
آنها اغلب ترجیح میدهند به داستانهای جالب یا مهیج گوش دهند که به آنها اطلاعات بیشتری در مورد آنچه شما ارائه میدهید، میدهد.
داستانسرایی همچنین یک روش عالی برای فراهم آوردن زمینه ارزشمند برای پیشنهاد شما یا واقعیتها و ارقامی است که استفاده میکنید.
گنجاندن استعارهها و حکایتها در یک ارائه میتواند تخیل مشتری بالقوه را تحریک کند.
راحتتر میتوانند در مورد پتانسیل پیشنهاد شما و اینکه چگونه میتواند به آنها کمک کند تا در آینده موفق شوند، فکر کنند.
پیشنهاد عالی برای شما: ۲۰ نکته برای نوشتن تیترهای تبلیغاتی جذاببنابراین، چطور این کار را انجام میدهید؟ برای تبدیلشدن به یک قصه گوی ماهر و ادغام موفقیتآمیز داستانها در یک زمینه فروش، برخی از تمرینات لازم است.
در اینجا چندین نکته برای کمک به شما در شروع کار آورده شده است.
همه داستانهای خوب ساختاری کاملاً مشخص دارند (آغاز، میانه و پایان). ابتدای داستان شخصیت اصلی (قهرمان) را به مخاطب معرفی میکند.
در این صورت، شما، مشتری احتمالی یا شخص ثالث خواهید بود.
بخش میانی داستان معضلی را که قهرمان داستان با آن روبرو است مشخص میکند.
این میتواند مانعی باشد که از موفقیت در تجارت با مشتری بالقوه جلوگیری میکند یا تهدیدی است که میتواند باعث شکست کسبوکار شود.
سرانجام، پایان داستان توضیح میدهد که چگونه قهرمان اصلی با موفقیت از این معضل عبور میکند یا فرصت را غنیمت میشمارد.
زمان در هنگام ارائه فروش بسیار ارزشمند است. درحالیکه یک داستان میتواند ارائه را جذابتر کند، اجازه ندهید خیلی طولانی شود.
شما برای انجام سایر کارهای مهم در طول ارائه ازجمله تمایز محصول، کاهش نگرانیهای احتمالی، به اشتراکگذاری دادههای قانعکننده، نمایش محصول و سایر موارد، همچنان به زمان کافی نیاز دارید.
سرگرمکنندهترین داستانها همیشه یک مؤلفه احساسی دارند..
وقتی نوبت به قصهگویی در یک ارائه فروش میرسد، انواع احساساتی که سعی در برانگیختن آن دارید با قصهگویی معمولی کمی متفاوت است.
شما باید سعی کنید ترس از دست رفتن (FOMO) را در آینده ایجاد کنید یا آنها را در مورد فرصتهای ممکن، فقط در گوشه و کنار هیجانزده کنید.
ارائه پاسخهای احساسی، داستان را بسیار مؤثرتر میکند.
مقدار کمی از شوخطبعی را باید تقریباً در هر داستانی بگنجانید. اگر بتوانید آنها را بخندانید، احساس خوبی خواهند داشت و برای شما مطلوبترند.
مردم عاشق شنیدن داستانهایی درباره خود هستند. به همین دلیل مؤثرترین داستانهای ارائه فروش مربوط به مشتریان بالقوه یا مربوط به شرایط آنها است.
داستانی در مورد شرکتی که برای رشد بهسختی تلاش میکرد زیرا فاقد ابزار مناسب بودند، اگر مشتری احتمالی شما با این مشکل روبرو باشد، طنیناندازتر خواهد شد.
تحقیق خود را انجام دهید و داستانی متناسب شخصی که به او میفروشید، بگویید.
بهترین قصهگویان شیوه گفتاری معمولی دارند. آنها گاهی هنگام گفتن یک داستان اشتباه میکنند و یا حکایتهای کوچک مربوط به داستان را ممکن است اشتباه نقل کنند.
این باعث میشود یک داستان بهمراتب معتبرتر باشد.
اگر داستان خود را بیشازحد تمرین کنید، ممکن است مانند یک فیلمنامه تمرینی به نظر برسد که برای ده ها مشتری احتمالی استفادهشده است.
مشتری احتمالی فعلی شما ممکن است احساس خستگی کند بهجای اینکه یک داستان جذاب را بشنود و ترغیب شود که گوش دهد.
حتما مطالعه کنید: رابطه و تفاوت تبلیغ نویسی و تولید محتوادوره تسلط بر فروش
چرا بعضی فروشندگان سریعتر و سادهتر پول به دست میآورند و بیشتر میفروشند؟
چرا موفقیت بیشتری کسب میکنند، سودهای مادی بیشتری مثل اتومبیل، خانه و لباسهای زیبا به دست میآورند و رضایت بیشتری از شغل خود دارند، درحالیکه اکثر فروشندگان موفق نیستند و عملکرد ضعیفی دارند؟
دکتر محمدمهدی ربانی در دوره تسلط بر فروش جدیدترین روشهای فروش را به شما ارائه میکند.
در این دوره مبحث مهم داستانسرایی یا Storytelling نیز آموزش دادهشده است.
حیاتیترین اسرار فروش با مشاهده این دوره در اختیار شما قرار خواهد گرفت و آن 20 درصدی که منجر به 80 درصد نتیجه میشود، در این ویدان موردبحث و بررسی قرار میگیرد.
دوره تسلط بر فروش محمدمهدی ربانی از طریق وبسایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس است. اکنون برای تهیه این دوره ارزشمند اقدام کنید.