فکر میکنید وقتی فروش را نهایی کردید، کار شما تمامشده است؟ درواقع، کار شما تازه شروعشده است.
توسعه استراتژی تجربه مشتری، اغلب نادیده گرفتهشدهترین عنصر در برنامه بازاریابی یک شرکت است.
بسیاری نگران یافتن مشتریان بیشتر، ترافیک وبسایت و تکمیل تماسهای فروش بیشتر هستند (معمولاً گرانترین و وقتگیرترین بخشهای بازاریابی)
آنها فراموش میکنند که مشتریان قبلی خود را که آماده دریافت حمایت هستند، پرورش دهند و این حمایت را بهدرستی انجام دهند.
شما میخواهید مشتریان دستبهنقد شما دیده، شنیده و پشتیبانی شوند.
اگر مشتریان فعلیتان، از برند شما خیلی اسم نمیبرند، بیشتر سرمایهگذاری کنید.
بر اساس نظرسنجی فورستر از بیش از 1200 رهبر تجاری در 8 صنعت و 9 کشور، شرکتهایی که بهطور کامل استراتژی تجربه مشتری را پیادهسازی میکنند،
شاهد رشد سریعتر در درجه اول، تعامل بیشتر با نام تجاری و خریدهای مکرر و بیشتر هستند.
مهم نیست که در چه شغلی هستید، وقتی مشتریان فعلی شما از تجربه خرید لذت میبرند، احتمال خرید مجدد آنها بیشتر است.
این زمانی است که فروش بالا، بیدردسر و مقرونبهصرفه میشود. نیازی به خرید تبلیغات گرانقیمت و تماسهای فروش وقتگیر نیست.
هارلی دیویدسون یک نمونه کلاسیک از شرکتی است که با تمرکز بر تجربه میلیونها نفر مشتری، درآمد کسب کرده است.
او همیشه به ارزش اصلی "ماشین آزادی" وفادار بوده است که مشتریان را نسل به نسل بازمیگرداند.
Dolver Shave Club یک شرکت بسیار جوانتر با استراتژی مشابه است
که از تحویل مناسب و بستهبندی طنز بر روی محصول مراقبت با کیفیت بالا استفاده میکند و مشتریانی را که سالها سرگردان بودهاند جذب میکند.
این شرکت کمتر از یک دهه است که فعالیت میکند.
بیشتر بخوانید: چگونه مشتری ایده آل خود را در ۵ مرحله پیدا کنیم
افرادی که در مورد محصولات و خدمات تحقیق میکنند متوجه بررسیهای آنلاین میشوند، خوب و بد.
طبق یک مطالعه، یک مصرفکننده معمولی بیش از 13 دقیقه قبل از خرید، به خواندن نظرات اختصاص میدهد.
اگر نظرات شما مثبت باشد، بهاحتمالزیاد به شما اعتماد کرده و از شما خرید خواهند کرد.
معمولاً نظرات شخص ثالث بسیار معتبرتر از تبلیغات در نظر گرفته میشود و قابلاعتمادتر است.
پیشنهاد ویژه: چه وقت و چگونه به مشتری نه بگوییم
افرادی که عاشق یک نام تجاری هستند، دوست دارند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، انگار آنها چیز بزرگ بعدی را کشف کردهاند.
یا اگر در حال حاضر برند بزرگی را دنبال میکنید که دوست دارید درباره آن با دوستان خود صحبت کنید؟
با رعایت موارد زیر، میتوانید طرفداران برند ایجاد کنید:
1- انتظارات را تنظیم کرده و ثابتقدم باشید
مشتریان شما بعد از خرید از شما چه انتظاری میتوانند داشته باشند؟ چقدر طول میکشد تا محصول شمارا دریافت کنند؟
اگر آنها مشکلی داشته باشند، چقدر طول میکشد تا به آنها کمک کنید؟
اگر در حال فروش از طریق تماس فروش هستید، پس از آخرین تماس فروش، در تماس باشید و در مورد دفعات تماس با آنها بسیار شفاف باشید.
اگر هر روز با مشتریان بالقوه خود تماس بگیرید و سپس آنها خرید کنند و پس از خرید،
آنها به مدت پنج روز از شما خبری نداشته باشند، آنها پس از خرید احساس خوبی نخواهند داشت.
پیشنهاد ویژه: چگونه میتوان وفاداری مشتریان را افزایش داد
2- یک تجربه عالی به آنها بدهید، نهفقط آنچه آنها انتظار دارند
وقتی به مشتریان خود آنچه را که انتظار دارند میدهید، آنها احساس رضایت میکنند.
وقتی به مصرفکنندگان بیش از انتظارشان میدهید،
آنها شگفتزده و خوشحال میشوند! آنها احساس عشق میکنند و بهنوبه خود این عشق را به شما برمیگردانند.
مانند ارسال هدایای خوشآمد گویی یا محصول یا خدمات اضافی یا ارائه خدمات عالی به مشتریان.
البته لازم نیست محصول گرانقیمتی هدیه دهید، هدیه میتواند چیزی کوچک و قابلتأمل باشد مانند کارت تشکر.
3- بازخورد را بخواهید، بشنوید و بر اساس آن عمل کنید
اگر واقعاً به دیگران اهمیت میدهید، باید دائماً برای بهبود کسبوکار خود تلاش کنید.
برای انجام این کار، شما باید بهطور فعال درخواست بازخورد داشته باشید، در برابر بازخورد باز باشید و پیشرفت خود را بر اساس بازخورد مناسب انجام دهید.
4- به وفاداری پاداش دهید
برای محتوای تولیدشده توسط کاربر مشوق ایجاد کنید. اگر آنها پستی در مورد شما در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتند، دوباره پست کنید و با تشکر پاسخ دهید.
میک فلیتوود ویدئوی خود را با تقلید از آپوداکا در TikTok منتشر کرد و مسابقهای را برای تشویق دیگران به انجام همین کار، ایجاد کرد.
اطمینان حاصل کرد که آهنگ او درحالیکه بهترین آهنگ ممکن برای طرفداران است، ویروسی باقی میماند.
هنگامیکه آنها توصیه شمارا میکنند، در عوض چیزی را برگردانید.
وقتی به آنها به خاطر انجام کار خوب پاداش میدهید، آنها میخواهند کارهای خوب خود را ادامه دهند.
مهمتر از همه، ارائه تجربهای درخشان به مشتریان، آنها را به حامی یا مدافع برند تبدیل میکند.
هنگامیکه شما متعهد به کل سفر هستید، مشتری شما نیز همین کار را میکند.
استراتژی تجربه مشتری عالی باید کل سفر را ادامه دهد Fleetwood Mac و Ocean Spray به دلایلی مدت زیادی است که وجود دارند
و اخیراً به دلیل تلاشهای مداوم آنها برای تجربه استثنایی مشتری، افزایش ویروسی زیادی را شاهد بودهاند.
هارلی دیویدسون همچنان یکی از غولهای بزرگ در این زمینه است، صرفاً درگیر پیامرسانی است،
و Dolve Shave Club فرزند جدیدی است که به این نتیجه رسیده است که چگونه میتواند رعایت بهداشت را سرگرمکننده کند و مشتریان را در درازمدت نگه دارد.
مهم نیست که چه چیزی میفروشید، این دستورالعملها را دنبال کنید تا تجربههای معنادار مشتری را در کل سفر، پس از فروش و فراتر از آن ایجاد کنید.