بسیاری از مدیران درزمینهٔ رهبری کارکنان خود آموزش لازم را ندیدهاند. علاوه بر این، آنها از همدلی و آگاهی لازم برای تعامل مؤثر با کارمندان برخوردار نیستند.
این موارد پیامدهای ناگواری دارد. وقتی کارمندان استعفا میدهند، دلیل اصلی استعفا آنها رابطه با مدیرشان است.
مردم شرکتها را ترک نمیکنند. آنها رئیس خود را ترک میکنند.
مهمترین دلیل ترک کارکنان این مورد است. اینکه از بهترین کارمندانتان کار زیادی بخواهید چنان وسوسه کننده است که بیشتر مدیران در این دام میافتند.
کار کشیدن بیشازحد از بهترین کارمندان مانند این است که آنها را به خاطر عملکرد خوبشان تنبیه کنید!
این موضوع همچنین باعث افت کارایی فرد میشود.
کارایی فرد در هر ساعت بهشدت افت میکند و اگر این میزان به بیش از 55 ساعت در هفته برسد،
فرد چنان کارایی خود را از دست میدهد که دیگر هیچ تأثیر مثبتی روی کار نخواهد گذاشت.
اگر مجبور بودید میزان کار کارمندان بااستعدادتان را افزایش دهید، باید جایگاه و درآمد آنها را نیز ارتقا دهید تا احساس نکنند که شما دارید از آنها سوءاستفاده میکنید.
افزایش حقوق، مزایا یا سمت کاری روشهای مناسبی برای جبران ساعات کاری بیشازحد هستند.
اگر بخواهید فقط میزان کار را بالا ببرید و هیچچیز دیگر را تغییر ندهید، آنها نیز به دنبال کاری خواهند بود که آنچه شایستهشان است را به آنها بدهد.
پیسنهاد ویژه: چگونه میتوان رئیسی بود که کارمندان دوست دارندشاید فراموش کنید که باید هرازگاهی از کارکنان خود تقدیر کنید. بهویژه کارمندانی که بهطور ذاتی پرانگیزه و فعال هستند.
همه مردم تشویق شدن را دوست دارند و هیچکس بیشتر از افرادی که بهسختی کار میکنند و از دلوجان مایه میگذارند، به این تشویق نیاز ندارند.
مدیران باید بهخوبی با کارمندانشان ارتباط برقرار کنند و متوجه شوند که چه چیزی باعث خوشحالی و ایجاد احساسات خوب در آنها میشود (برخی افزایش حقوق دوست دارند؛ برخی قدرشناسی و تشویق در برابر عموم) و سپس بهعنوان تشویق آن احساس خوب را در آنها به وجود آورند.
بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد لازم برای مدیریت عملکرد روزمره کارمندانبیش از نیمی از کسانی که کارشان را ترک کردهاند، دلیل ترک کار خود را رابطه بدی میدانند که بین آنها و مدیر برقرار است.
شرکتهایی که از هوش کاری بالایی برخوردارند، سعی میکنند در عین حرفهای نشان دادن مدیران، وجه انسانی آنها را نیز به رخ بکشند.
اینگونه مدیران افرادی هستند که موفقیت کارمند خود را جشن میگیرند،
با کسانی که دوران سختی را سپری میکنند احساس همدلی و همدردی دارند و آنها را به چالش میکشند.
مدیرانی که نمیتوانند به کارمند خود اهمیت دهند، معمولاً نرخ بالایی در از دست دادن کارمندان از آن خود میکنند.
بیش از هشت ساعت کار با کسی که خود را در انجام کارها دخیل نمیکند و به هیچچیز جز کارایی کارمند توجه ندارد، کار غیرممکنی است.
وقتی به کارمندان خود قولی میدهید آنها را روی لبه تیغی نگه میدارید که یکطرفش راضی و خوشحال شدن کارمندان و طرف دیگر ترک کار از سوی آنها است.
زمانی که تعهدی میدهید و به آن عمل میکنید، در چشم کارمندانتان به فرد بزرگی تبدیل میشوید و جایگاه قابلاعتماد و شرافتمندانهای به دست میآورید؛
اما وقتی بر تعهدات خود پا میگذارید، خود را فردی غیرقابلاعتماد، بیتوجه و غیر محترم نشان میدهید.
ضمناً، وقتی مدیر یک مجموعه تعهدات خود را عملی نکند، از دیگران چه انتظاری میتوان داشت؟ این موضوع در مورد احساسات کارمندان بسیار تاثیرگذار هست.
کارمندان خوب میخواهند با افرادی حرفهای و شبیه به خودشان کار کنند. وقتی مدیران، کار استخدام کارکنان را بهدرستی انجام نمیدهند، انگیزه کارمندان خوب شرکتشان را از بین میبرند؛
زیرا آنها مجبور به همکاری با افرادی میشوند که هیچ عملکرد مناسبی ندارند. امتیاز قائل شدن برای افراد نادرست هم موضوع دیگری است.
وقتیکه نهایت تلاشتان را بکنید تا عملکرد مناسبی از خود نشان دهید.
اما شخص دیگری که هیچ تلاشی از خود نشان نداده امتیاز بگیرد، توهین بزرگی خواهد بود. تعجبی ندارد اگر کارمندان فقط و فقط به همین دلیل شرکت را ترک کنند.
بیشتر بخوانید: روشهایی برای خوشامدگویی به کارمندان جدیدکارمندان بااستعداد علائق خاصی برای خود دارند.
اگر مدیران بتوانند فرصتهایی برای دنبال کردن علائق کارکنان ایجاد کنند، باعث افزایش کارایی و رضایت شغلی آنها خواهند شد؛
اما بسیاری از مدیران میخواهند باعث محدودیت کارمندان شوند، زیرا معتقدند اگر آنها بخواهند علائقشان را دنبال کنند، کاراییشان کاهش پیدا خواهد کرد.
ولی این ترس بیپایه و اساس است.
مدیران بزرگ کارمندانشان را به چالش میکشند تا کارهایی را عملی سازند که در ابتدا غیرممکن تلقی میشده است.
آنها بهجای اینکه اهداف کوچک انتخاب کنند، چیزهایی را برمیگزینند که کارکنانشان را از منطقه امن بیرون و به چالش بکشد.
مدیران خوب در ادامه به کارکنان خود تا حد توان کمک میکنند به موفقیت برسند.
وقتی افراد باهوش و بااستعداد متوجه شوند که کاری خستهکننده و ساده انجام میدهند، مطمئناً به دنبال شغل دیگری خواهند بود که برایشان هیجانانگیزتر و چالشبرانگیزتر باشد.
بیشتر بخوانید: آموزش منابع انسانی و تأثیر آن بر پیشرفت کارکناندکتر تد یکی از معروف ترین سخنران و نویسنده در زمینه رهبری و استراتژی های سازمانی است.
ایشان ده سال سابقه تدریس رهبری سازمانی در دانشگاه های مختلف دنیا را داشته اند و کتاب های ایشان به چند زبان مختلف دنیا ترجمه شده است و همچنین ایشان نویسنده مجله فوربس و تایم هستند و به عنوان 100 سخنران تاثیر گذار در زمینه رهبری سازمانی معرفی شده اند.
در دوره نکات طلایی برای مدیران، دکتر تد به شما یاد می دهد که چگونه رئیستان را مدیریت کنید و چگونه بتوانید با کارمندانتان در هر رده سنی ارتباط خوبی برقرار کنید. این دوره حاوی نکات طلایی و کاربردی است.