بسیاری از کارآفرینان نسبت به ایجاد و مدیریت یک کسبوکار آنلاین موفق اطلاعات و دانش کافی ندارند.
برای شروع بهتر است بدانید چند اصل اساسی وجود دارد که شما باید در کسبوکار نوپای خود بکار گیرید تا رشد آن را بهسرعت افزایش دهید.
اداره یک کسبوکار آنلاین موفق فقط مربوط به کاری نیست که شما انجام میدهید یا محصولی که میفروشید، بلکه نحوه کار آن است.
بهعنوانمثال WooThemes را در نظر بگیرید. شرکتی که نسخه پریمیوم درجهیک را برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد میکند.
آیا آنها پریمیوم زیبایی را ایجاد میکنند؟ بله. اما بسیاری دیگر از توسعهدهندگان تم برتر نیز همین کار را میکنند.
دلیل اینکه WooThemes محبوب است، چون آنها شهرت زیادی دارند و پشتیبانی زیادی میکنند.
اگرچه آنها محصولات عالی میفروشند، اما این خدمات و شهرت آنهاست که آنها را منحصربهفرد کرده است.
در یک بازار بسیار شلوغ، این همان چیزی است که کسبوکار آنها را متمایز میکند.
شما برای ایجاد یک کسبوکار آنلاین موفق نیازی به ایده ابتکاری ندارید.
شما میتوانید همان ایده رقیب را داشته باشید، فقط باید آن را مؤثرتر یا بهتر از رقبا اجرا کنید.
اگر متفاوت و بهتر عمل کنید، شما بهتر از رقیبتان میشوید (حداقل برای آن قسمت خاص از بازار که هدف قرار دادهاید).
مهم است که اطمینان حاصل کنید که یک پیشنهاد منحصربهفرد برای فروش دارید.
اگر این کار را نکنید، احتمالاً کسبوکار شما با شکست مواجه خواهد شد.
اگر فکر میکنید پیشنهاد بینظیری برای فروش دارید، اما حاشیه سود شما چیز دیگری را نشان میدهد، اشتباه فکر میکنید.
احتمالاً زمان آن فرارسیده است که در مورد فرم خدمات یا محصولات خود تجدیدنظر کنید.
احتمالاً درباره اصل پارتو شنیدهاید: این ایده که 80٪ از نتایج از 20٪ علل ناشی میشود.
اگرچه این نسبت همیشه نمیتواند دقیقاً اندازهگیری شود، اما این اصل تقریباً همیشه درست است.
و کسبوکار آنلاین نیز از این قاعده مستثنا نیست. درواقع، اصل پارتو برای صاحبان کسبوکار آنلاین بیش از اکثر موارد مهم است.
چرا؟ زیرا محتوا و حواسپرتی بسیار زیاد است.
هر روز میتوانید ساعتها در ایمیل، شبکههای اجتماعی، خواندن وبلاگ و شاید حتی بازیهای آنلاین باشید.
درحالیکه برخی از عوامل حواسپرتی فاقد ارزش هستند،
کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید به نام "مدیریت تجارت" یا "توسعه تجارت" انجام دهید که واقعاً تأثیر مثبتی بر نتیجه نهایی ندارد.
کسبوکار موفق اغلب با توجه به میزان تمرکز شما و تیم شما بر اصول اساسی،
تعیین میشود و باعث رشد تجارت شما میشود. شما باید اقدامات خود را آزمایش و نظارت کنید تا بفهمید چه چیزی واقعاً برای کسبوکار شما مهم است،
اما در اینجا چند ایده آورده شده است:
• بیشتر تلاشهای خود در شبکههای اجتماعی را بر روی بستری متمرکز کنید که بیشترین مراجعه و یا تبدیل را به شما ارائه میدهد.
• اگر نتایج عالی دارید بودجهای را برای تبلیغات کلیکی در نظر بگیرید.
• بهجای ایجاد ویژگیهای جدید برای محصول، ویژگیهای اصلی محصول را بهبود ببخشید.
• زمان کمتری را برای تغییرات کوچک و زمان بیشتری را برای بهبود تصاویر کلان اختصاص دهید.
این امکانات بیپایان هستند، اما این شما هستید که میدانید پایه و اساس کسبوکار شما چیست.
فقط در این صورت است که میتوانید انرژی خود را با کارایی بیشتری متمرکز کنید و نتایج بهتری بگیرید.
بهعنوان یک صاحب کسبوکار آنلاین موفق ، ممکن است با مفهوم بازاریابی درونگرا آشنا باشید،
اما ممکن است کاملاً از آن استقبال نکرده باشید و این به ضرر شما خواهد بود.
اثرات بازاریابی درونگرا در مقایسه با تبلیغات "سنتی" واقعاً شگفتانگیز است.
نمونههای بیشماری از کسبوکارهای نوپا هستند که به دلیل داشتن فقط یک پست مهمان، رشد چشمگیری داشتهاند.
اگر محصول یا خدمات خوبی دارید، بهانهای برای شکست نخواهید داشت موفقیت شما از چگونگی شناسایی مکان مشتریان هدف و نحوه دستیابی شما به آنها، تعیین میشود.
هر برنامه یا هدفی که برای خود در نظر میگیرید باید این نگرش را داشته باشید که در هر زمان ممکن است تغییر کند.
شما باید بتوانید بداههپردازی کنید. شما باید بتوانید از فرصتهای پیشآمده استفاده کنید.
بعضیاوقات باید بگویید: "ما در مسیر جدیدی حرکت میکنیم، زیرا این همان چیزی است که امروز منطقی است."
هنگام تعریف برنامههای قطعی شما قرار است شکست بخورید، زیرا بین لحظهای که این طرح را نهایی میکنید تا مرحله اجرا،
احتمالاً تغییراتی رخ خواهد داد، چه داخلی و چه خارجی، که نیاز به تعدیل رویکرد دارند.
برنامههایی را در نظر بگیرید که ازآنچه شما میدانید و آنچه در آن زمان احساس میکنید درست است، تبعیت کند.
و سپس، هنگامیکه شرایط تغییر میکند، برنامههای خود را با نیازهای خود مطابقت دهید.
اگر سعی کنید همیشه همه را راضی کنید موفق نمیشوید.
موفقیت شما نباید با تلاش برای خوشحال نگهداشتن همه تعریف شود.
بلکه باید به میزان رضایت مشتری یا مشتری هدف شما تعریف شود.
تمرکز شما باید بر روی کاری باشد که کسبوکار شما میتواند برای مشتری بالقوه و مشتریهای موجود، انجام دهد.
بنابراین به خاطر از دست دادن دیگران نترسید.
بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک، بهجای اینکه آن را رشد دهند، فقط در دام اداره کسبوکار خود هستند.
شاید شما متوجه این امر نشوید. اما تشخیص آن فقط یکلحظه طول میکشد.
فقط این تمرین سریع را دنبال کنید:
تمام آنچه را که در هفته گذشته انجام دادهاید و منجر به رشد کسبوکار میشود، بنویسید.
اقدامات روزمره معمولی که منجر به رشد کسبوکار نمیشوند:
• پاسخ به ایمیلها
• مدیریت شبکههای اجتماعی
• انجام کار مشتری
• مدیریت
برخی اقدامات که میتواند منجر به رشد کسبوکار شود:
• انتشار و بازاریابی اینفوگرافیک
• گسترش خط تولید
• ایجاد یک سرویس جدید
شما باید حداقل 20٪ از وقت خود را صرف پرورش کسبوکار خود کنید، نه اینکه فقط آن را اداره کنید.
اگر فکر میکنید زمان کافی برای کار در توسعه تجارت را ندارید، باید از نظر مدیریت فداکاری کنید.
به چند مشتری نه بگویید، توسعه محصول را کاهش دهید، یک کارمند دیگر را استخدام کنید.
شاید به نظرتان نه گفتن به مشتریها یا کاهش توسعه محصول منجر به کاهش رشد اقتصادی میشود،
اما بگذارید شمارا به اصل پارتو بازگردانیم. نمیگوییم شما باید بهترین مشتری یا پردرآمدترین محصول خود را کنار بگذارید.
درواقع شما باید انسانها یا کارهای پرارزش را از کمارزشترها جدا کنید.
7- فرآیندهای کسبوکار و گردش کار خود را بهصورت دورهای مرور کنید
اصل هفتم از اهمیت حیاتی برخوردار است و به 6 اصل قبلی مرتبط است.
شما باید بررسیهای دورهای انجام دهید که در آن همه جنبههای کسبوکار خود را تجزیهوتحلیل کنید تا مطمئن شوید که هنوز در مسیر درست قرار دارید.
به عبارت ساده، شما باید روی هر اصل کار کنید و سؤالات مربوطه را از خود بپرسید:
• آیا تجارت من پیشنهاد منحصربهفردی برای فروش دارد؟
• آیا من روی اصول اساسی رشد کسبوکار تمرکز میکنم؟
• آیا روشهای نوین بازاریابی را قبول دارم؟
• آیا برنامههای من انعطافپذیر است و قابلتغییر است؟ همچنین، آیا آنها نیاز به تغییر دارند؟
• آیا من در مدیریت و توسعه تجارت خود بیرحم هستم یا ترس از رانده شدن توسط دیگران را دارم؟
• آیا حداقل 20٪ از وقت خود را صرف توسعه کسبوکار خود میکنم؟
اینها موارد اصلی بر اساس اصول کلیدی است که محرک رشد کسبوکار شما است.
اینکه چند بار این سؤالات را بپرسید کاملاً به خود شما بستگی دارد. این میتواند هفتهای یکبار یا ماهانه باشد.
بهصورت متناوب، میتوانید برخی سؤالات را هفتگی، سایر سؤالات را هرماه بپرسید، و سپس هر سه ماه یکبار بازبینی دقیقتری انجام دهید.
اینکه شما چگونه روند بررسی را بهطور منظم (و در چه قالبی) انجام میدهید به کسبوکار شما بستگی دارد، اما شما باید یک فرآیند بررسی ثابت داشته باشید.
دوره اصول راهاندازی کسبوکار آنلاین
در اولین قدمهای راهاندازی یک کسبوکار جدید، معمولاً کارآفرینان با حداکثر توان خود به دنبال پیدا کردن مشکلات موجود در بازار و حل مشکل که شناسایی کردهاند و یا توسعه محصول یا تأمین خدمت جدید هستند و بدون توجه به جنبههای حقوقی و شفافسازی حقوق و تکالیف طرفین، به جلو پیش میروند، اما پس از مدتی همکاری جایی که استارتاپ به موفقیت نزدیک میشود، بحثهای حقوقی شکل میگیرد.
در دوره اصول راهاندازی کسبوکار آنلاین توسط محمدمهدی ربانی میآموزید، چگونه ایده خود را عملی کنید، آیا شرکت تأسیس کنید یا خیر؟، آیا شریک داشته باشید یا خیر؟، روش تدوین یک شراکتنامه چگونه است؟
روش راهاندازی یک کسبوکار بدون مشکل حقوقی و قانونی چگونه است؟، چه شرکتی تأسیس کنید؟، چگونه یک تیم شرکای مؤسس داشته باشید؟.