8 نکته بازاریابی با بودجه کم برای استارتاپ ها

8 نکته بازاریابی با بودجه کم برای استارتاپ ها

نکات بازاریابی با بودجه کم برای استارتاپ ها

معمولاً استارتاپ ها آن‌قدر خوش‌شانس نیستند که سرمایه زیاد برای تأمین هزینه راه‌اندازی استارتاپ خود را داشته باشند،

و احتمالاً پول زیادی ندارند که برای بازاریابی کسب‌وکار خود هزینه کنند.

واقعاً خیلی بد است. چرا؟

چون اگر تمام‌وقت خود را، صرف ساختن کسب‌وکار جدید خود کنید، اگر کسی از وجود آن اطلاع نداشته باشد، چگونه رشد خواهد کرد؟

بپذیرید یا نپذیرید، به‌ناچار به‌جایی خواهید رسید که مجبور باشید روی بازاریابی تمرکز کنید،

بنابراین در این مقاله چند نکته بازاریابی با بودجه کم برای استارتاپ ها آورده شده است.

بیشتر شرکت‌های نوپا، پول کافی برای استخدام فوری یک مشاور باتجربه یا یک متخصص بازاریابی ندارند.

بنابراین تعیین بهترین مسیر به انتخاب شماست. همچنین، اگر با بودجه بسیار کمی کارکنید، راه موفقیت دشوار است.

اما نگران نباشید، زیرا در اینجا چند راهنما آورده شده است که به شما کمک می‌کند در مسیر درست قدم بردارید.

 

برند خود را مشخص کنید

1- برند خود را مشخص کنید

شما باید بدانید کسب‌وکار شما چیست، به چه چیزی می‌خواهید برسید

و اینکه چرا حتی قبل از اینکه به فکر راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق باشید، کسب‌وکارتان وجود داشته باشد.

یکی از اولین مراحل در فرآیند بازاریابی این است که ابتدا اطمینان حاصل کنید که دقیقاً چه کسی هستید.

زیرا درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه برای خود و شرکت خود تلاش کنید. آنچه شما باید بدانید در اینجا آمده است:

  • به خودتان وفادار بمانید

خود باشید و به مفهوم اصلی کسب‌وکار خود وفادار بمانید. به مردم نشان دهید که شما واقعاً چه کسی هستید و تظاهر نکنید کسی هستید، که نیستید.

  • مشخص کنید که چرا منحصربه‌فرد هستید و چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند

به‌طور خلاصه، این نقطه اصلی فروش شما است. چه چیزهایی را می‌توانید به روشی خاص و منحصربه‌فرد به جهانیان ارائه دهید که هیچ‌کس دیگری نتواند آن را ارائه دهد؟ این زمان ایده آل برای انجام تحقیقات مربوط به مصرف‌کننده یا مشتری است.

  • هنگام ارائه تصویر خود ثابت‌قدم باشید

سعی نکنید تصویر خود را برای جذب مخاطبان مختلف، تغییر دهید. از یک ظاهر و احساس کلی سازگار استفاده کنید تا کاملاً واضح باشد که چه کسی هستید.

اگر شرکت شما دچار بحران هویت شده است، بهتر است قبل از بازاریابی شرکت خود، با آن مقابله کنید.

اگر یک برند به‌طور مداوم رویکرد یا تصویر خود را تغییر دهد، می‌تواند یک پرچم قرمز بزرگ برای مشتریان بالقوه باشد.

درواقع، می‌تواند باعث شود تا حدودی گیج و بدون جهت واقعی به نظر برسید.

درحالی‌که هر استارتاپی به‌طور حتم با چالش‌هایی روبرو خواهد شد و باعث تجدیدنظر یا حتی حدس زدن در برخی موارد خواهد شد،

برند تجاری تنها جنبه‌ای است که می‌توانید از ابتدا، 100 درصد آن را کنترل کنید.

به‌عنوان‌مثال، در همه پلتفرم‌های اجتماعی خود از همان لوگو یا عکس سربرگ خود استفاده کنید.

نکته دیگر، به‌طور مداوم از همان نام شرکت و نام خود استفاده کنید.

بنابراین اگر مردم شمارا به‌عنوان جیمز تی کرک می‌شناسند، پس در همه‌جا از آن نام دقیقاً به همان روش استفاده کنید.

در کارت ویزیت خود جیمز و سپس در لینکدین جیم نباشید. نام شرکت شما نیز همین است.

اگر نام شرکت شما نامی مانند "WordPress" با دو کلمه جمع شده و کلمه دوم با یک حرف بزرگ است، پس آن را در همه‌جا حفظ کنید.

حتما مقاله " 5 نکته در برندسازی و فروش بین‌المللی از برایان تریسی " را مطالعه کنید.

2- اهداف و معیارهای اصلی خود را به‌روشنی مشخص کنید

هرچه پول کمتری برای کار داشته باشید، باید بیشتر در مورد اهداف خود کاملاً واضح و دقیق باشید.

ابتدا این سؤال مهم را از خود بپرسید: موفقیت برای شما چه معنایی دارد؟

مطمئناً، شما می‌خواهید درآمد کسب کنید، اما هر فعالیت بازاریابی نمی‌تواند درآمد کسب کند.

بنابراین، شما باید تمام نتایج بالقوه را ازنظر آنچه درواقع "موفقیت" می‌دانید، درک کنید.

چه بخواهید تعداد مشخصی لید بزنید، یا بخواهید مشترکان بیشتری در لیست شما باشند و یا از وب‌سایت شما بازدید بیشتری شود.

همه این موارد در کنار هم به معنای تبلیغات بیشتر در مورد استارتاپ شما است و درنهایت می‌تواند منجر به کسب درآمد بیشتر شود.

برای تعیین میزان موفقیت خود، مهم است که بدانید ازنظر منطقی کجا هستید.

تمام اطلاعات تجزیه‌وتحلیل و آمار وب‌سایت خود را جمع‌آوری کنید تا اطلاعات مالی فعلی خود را ایجاد کنید.

تا آنجا که ممکن است اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی شرکت خود را ارزیابی کنید. این کار قبل از شروع کمپین بازاریابی اولیه آسان‌تر است.

پس از اندازه‌گیری برخی از نقاط اصلی، تعیین کنید که چگونه نتایج خود را اندازه‌گیری می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید، چگونه نتایج را به‌طور خاص اندازه‌گیری می‌کنید؟

  بودجه خود را تعیین کنید

3- بودجه خود را تعیین کنید

این مرحله کمی پیچیده است، درعین‌حال ساده است.

تعیین بودجه یعنی چه مقدار پول نقد می‌توانید درزمینهٔ بازاریابی کسب‌وکار خود هزینه کنید.

به‌عبارت‌دیگر، برای رسیدن به موفقیت چقدر پول لازم است؟ همچنین، فاکتور زمان را فراموش نکنید.

چه مدت‌زمان می‌توانید صرف برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی خود کنید؟

این مرحله غالباً مردم را گیج می‌کند زیرا آن‌ها دقیقاً نمی‌دانند چه مقدار پول برای دستیابی به نتیجه لازم است.

اساساً هیچ عدد جادویی وجود ندارد.

برای بیشتر استارتاپ ها، این مبلغ به همان اندازه که می‌توانید پس‌انداز کنید، خلاصه می‌شود.

مرحله بعدی شامل بازاریابی استارتاپ شما است.

ازآنجاکه مبلغ هنگفتی نمی‌توانید برای بازاریابی هزینه کنید، بیشتر کار شما احتمالاً در اینترنت انجام می‌شود.

 

4- گوشه یا نیچ بازار هدف خود را انتخاب کنید

اگرچه محصولات شما ممکن است موردتوجه توده‌های مردم واقع شود، اما این مسئله در بازاریابی کسب‌وکار شما تا حدودی مشکل‌ساز است.

به‌طورکلی، هرچه بخواهید به مشتری بیشتری دسترسی پیدا کنید، به پول و زمان بیشتری نیاز دارید تا بتوانید آن را جلب کنید.

از بین مخاطبان بالقوه خود یک بخش یا بخش خاصی را انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید.به این موضوع نیچ مارکتینگ می گویند.

انتخاب یک جایگاه خاص نه‌تنها هزینه‌های بازاریابی شما را کاهش می‌دهد، بلکه در مورد پیام‌رسانی نیز کاملاً منطقی است.

بنابراین، اگر چندین بخش بالقوه در ارتباط با مخاطبان خود دارید،

بهتر است پیام‌های خود را برای رسیدن به هر گروه هدف تغییر دهید، این چیزی است که به بودجه قابل‌توجهی نیاز دارد.

در اینجا نیز استفاده از ابزار نظرسنجی آنلاین، حیاتی است.

می‌توانید یک سری تحقیقات و نظرسنجی کوتاه انجام دهید و آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ابزار تقسیم‌بندی در برگه گزارش به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌های خود را بر اساس هر بخش انتخابی، گروه‌بندی کنید.

اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله " انتخاب یک نیچ (گوشه‌ای از بازار) برای تجارت آنلاین " را مطالعه کنید.   مخاطبان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

5- مخاطبان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

برای موفقیت باید برند خود را، همان‌جایی که مشتریان بالقوه شما هستند، به بازار عرضه کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر نیچ شما در صنعت مد است، استفاده از Pinterest راهی ایده آل برای ارتباط با مخاطبان زن است.

در رسانه‌های اجتماعی مختلف کاوش کنید و دریابید که مخاطب هدف شما در کجا است تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

وقت و منابع خود را صرف مواردی کنید که بیشتر به برند شما کمک می‌کنند.

شما باید با انواع محتوا برای پست گذاری در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید.

6- تمرکز خود را بر روی محتوای باکیفیت و تعامل با مخاطبان بگذارید

گرچه ممکن است ازنظر تخفیف و هدیه برای جذب مشتری احتمالی، چیز زیادی به مردم ارائه ندهید، اما می‌توانید محتوای خوب و باکیفیت مربوط به مخاطبان هدف خود را ارائه دهید.

وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می‌شود، به یاد داشته باشید که موفق‌ترین برندها به‌طور مداوم محتوای جالبی را به اشتراک می‌گذارند که اغلب تبلیغات آشکار یا دعوت مستقیم به اقدام نیست.

شرکت‌های موفق اغلب ایده‌هایی را منتشر می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند که مخاطبانشان بیشتر به آن‌ها علاقه‌مند هستند.

با تعامل واقعی با مخاطبان، یک‌قدم جلوتر بروید. با پاسخ دادن به نظرات او درباره محتوایی که ارسال می‌کنید، مستقیماً با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

این فرآیند بازاریابی ازنظر ایجاد یک رابطه قابل‌اعتماد و طولانی با مشتریان بالقوه شما بسیار عالی است.

شما باید یک استراتژی بازاریابی محتوا دقیق و منظم را برنامه ریزی کنید.

  مشخص کنید که شرکای شما چه کسانی هستند

7- مشخص کنید که شرکای شما چه کسانی هستند

متخصصان اصلی را در صنعت خاص خود پیدا کنید و شروع به تعامل با آن‌ها کنید. اینفلوئنسرهای برند خود را در فیس‌بوک و توییتر دنبال کنید.

بدون اینکه مستقیم سر اصل مطلب بروید و از آن‌ها بخواهید مستقیماً شمارا تبلیغ کنند.

نگران نباشید، فقط به اظهارنظر و به اشتراک‌گذاری مطالب خوبی که آن‌ها مرتباً ارسال می‌کنند، ادامه دهید.

نکته اصلی ایجاد روابط محکم با مردم است.

بنابراین، می‌توانید این کار را با ادامه ارسال محتوای مفیدی که مخاطبان شما می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، انجام دهید.

باگذشت زمان، سرانجام یکی از اینفلوئنسرهای برند شما متوجه آن می‌شود و فعالیت شما را به اشتراک می‌گذارند، که منجر می‌شود شما هم دیده شوید.

 

8-گوش کنید و مشاهده کنید

اگر فکر می‌کنید می‌توانید به‌سادگی یک کمپین بازاریابی راه‌اندازی کنید و نتایج فوری دریافت کنید، به خاطر ناآگاهی است.

در دنیای واقعی این‌طور کار نمی‌کند. شما باید گوش دهید و به آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد بسیار توجه کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی خود را با دقت تماشا کنید، تا نوع بازخورد دریافتی شما مشخص شود.
  • از یک ابزار مدیریت توییتر مانند Tweetdeck برای نظارت بر کلمات کلیدی متعدد یا افرادی که در مورد نام تجاری شما سروصدا می‌کنند، استفاده کنید.
  • هشدارهای Google را تنظیم و نظارت کنید.

وقتی صحبت از تجارت و کسب‌وکار می‌شود، گوش دادن و مشاهده مهم است.

گوش دادن از نزدیک، به شما این فرصت را می‌دهد که بلافاصله به هر بازخورد منفی بپردازید یا از جنبه‌های مثبت نیز استفاده کنید.

برای استارتاپ ها بسیار مهم است که با دقت گوش فرا دهند تا بتوانند از همان ابتدا به‌طور مؤثر خود را تثبیت کنند.

 

سخن آخر

احتمالاً تلاش‌های اولیه بازاریابی شما، با شکست روبرو خواهد شد. به‌جای دلسرد شدن، از اشتباهات خود یاد بگیرید و برگردید و دوباره امتحان کنید.

بازاریابی موفقیت‌آمیز درواقع بهبود روش‌های شماست. تا بتوانید تعیین کنید که کدام‌یک برای شما بهتر است.

برگردید و هر مرحله از چالش‌های خود را ارزیابی کنید. چه زمینه‌هایی را می‌توانید بهبود ببخشید؟ آیا مخاطب اشتباه را هدف قرار داده‌اید؟

آیا از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی اشتباه برای جایگاه خاص خود استفاده می‌کنید؟

به خاطر داشته باشید که تنها تفاوت بین فردی که موفق می‌شود و فردی که شکست می‌خورد، پشتکار است.

دیدگاه کاربران (0)