در حال حاضر افیلیت مارکتینگ به یکی از روشهای موجه دیجیتال مارکتینگ در فضای تبلیغات بینالمللی تبدیل شده و فروشندگان و ناشران بزرگی در جهان از این روش برای افزایش فروش تمامی محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
افیلیت مارکتینگ مدلی از تبلیغات است که در آن شرکتها به ناشران برای فروش و یا ایجاد فرصتهای فروش (لید) پول پرداخت میکنند.
ناشرانی که در این نوع تبلیغات همکاری در فروش شرکت میکنند، همکاران فروش نام دارند و کمیسیون مشخصی برای به سرانجام رساندن یک اقدام از جانب مشتری دریافت میکنند.
افیلیت مارکتینگ میتواند بسیار ساده باشد.
کافی است محصولی را که دوست دارید تبلیغ کنید را انتخاب نمایید و با هر فروشی که از سوی شما اتفاق میافتد مقداری از سود را به دست آورید.
اما در این مسیر به انجام چند کار و نظارت بر روی آنها نیاز دارید.
بیشتر بخوانید: بهترین استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات
برای آنکه به افیلیت تبدیل شوید باید تأثیرگذار باشید. ایجاد یک وبسایت یا بلاگ در حوزه تخصصی یک کسبوکار بهترین راه تأثیرگذاری است.
درحالیکه بر روی امور مالی، سلامت شخصی یا هر کسبوکاری تمرکز کردهاید، یک بلاگ یا وبسایت تخصصی در افزایش اثرگذاری و ایجاد مخاطب به شما کمک میکند.
بازاریابهای افیلیت بهوسیله بلاگها، خبرنامهها و حتی در یوتیوب و دیگر کانالهای رسانههای اجتماعی مخاطب جذب میکنند.
تعداد زیادی مخاطب که با مطالب یک بلاگ یا وبسایت تعامل برقرار کردهاند برای آن بلاگ یا وبسایت دارایی ارزشمندی محسوب میشوند.
داشتن مخاطبانی که محتوای شمارا میخوانند و با آن ارتباط برقرار میکنند میتواند به کسب درآمد از افیلیت بینجامد.
بهترین راه ایجاد مخاطب این است که ابتدا مشخص کنید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
شما میتوانید مخاطبان هدف خود را با جستجو در میان مخاطبان، نظارت بر روی ترافیک خود و انجام تحقیقات دستاول از طریق گفتگو با مشترکین و مشتریان پیدا کنید.
وقتی چنین گروهی از مخاطبان را تشکیل دادید، آن دسته از مخاطبان وفادار آنلاین خود را از طریق محتوای هدفمند و ایمیلهای خوب رشد و افزایش دهید.
به مخاطبان خود دلیلی برای خواندن و تعامل با محتوای خود بدهید تا از این مسیر، آنها نیز دلیلی برای خرید محصولات پیشنهادی شما پیدا کنند.
پیشنهاد ویژه: ۴ استراتژی بازاریابی ارزانقیمت کسبوکار
بهترین راه شروع بازاریابی افیلیت، ثبتنام در یک برنامه افیلیت است.
پسازآن، شما یک لینک افیلیت دریافت میکنید که حاوی یک ID است. سپس میتوان از آن لینک در محتوای خود استفاده کنید.
برای شروع کار با برنامه افیلیت معمولاً هزینه اولیه وجود ندارد.
اما در طول کار ممکن است هزینههای متغیری وجود داشته باشد که به این بستگی دارد که چگونه محصولات را تبلیغ میکنید.
اگر انتخاب شما محول کردن محتوا به خارج از مجموعه و اجرای تبلیغات باشد، ممکن است هزینهها از بودجه شما بیشتر شود.
انتخاب کالای مناسب برای تبلیغ، همکاری با شرکت مناسب، تقویت روابط و بهروزرسانی محتوا همگی از موارد اساسی یک افیلیت مارکتینگ خوب و موفق هستند.
به گفته «پت فلین»، یکی از پیشگامان تولید درآمد انفعالی از راه تأمین و ایجاد ارزش برای مخاطبان خود، در افیلیت مارکتینگ دو قانون مهم وجود دارد:
فقط محصولاتی را در افیلیت توصیه کنید که کاملاً با آنها آشنا هستید.
اگر در استفاده از محصول راحت نیستید و یا فکر میکنید استفاده از آن کمکی به افراد نمیکند، آن را تبلیغ نکنید.
هرگز بهطور مستقیم به کسی نگویید که کالایی را بخرد. همیشه محصولات را بر پایه تجربیات خود و نتایج استفاده از آن معرفی و توصیه کنید.
در پروسه انتخاب کالای درست برای تبلیغ، بنیانگذار یک آژانس مدیریت افیلیت پیشنهاد میکند که این سه مؤلفه را در نظر داشته باشید:
• مخاطبانتان: آیا آنها از اینکه این محصول را تبلیغ کردید از شما رضایت خواهند داشت؟
• کیفیت و ارزش محصول: آیا بهترین دوست خود را به خرید این کالا تشویق میکنید؟
• سودآوری: آیا این پیشنهاد در پرداختها و نرخ تبدیل رقابتی است؟
پیشنهاد ویژه: نحوه استفاده از بازاریابی حسی برای تقویت جذابیت برند
برای به دست آوردن بهترین نتیجه از افیلیت مارکتینگ به محتوایی نیاز دارید که جالبتوجه باشد و محصول موردنظرتان را به بهترین شیوه تبلیغ کند.
مشخصات محصول موردنظر خود را گردآوری کنید و در قالب یک پست بلاگ درباره آن بنویسید.
نمودارهای مقایسه محصولات درست کنید که درباره ویژگیهای محصولات مشابه توضیح میدهد.
با کاربران و طرفداران محصول موردنظر مصاحبه کنید تا بتوانید نظرات گوناگون را در محتوای خود پوشش دهید و به نمایش بگذارید.
صرفنظر از آنکه چه محتوایی تولید میکنید، نسبت به معتبر و قابلاعتماد بودن محتوایی که درباره آن کالا منتشر میکنید اطمینان یابید و از تبلیغ محصولاتی که خودتان از آنها استفاده نکردهاید، اجتناب کنید.
حتما مطالعه کنید: بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست
زمانی که بازدیدکننده مطلب شما بر روی لینک افیلیت کلیک میکند، یک کوکی در مرورگر او عملیات بعدی را ردیابی میکند.
وقتی معامله مقتضی انجام میشود (که بسته به شرایط برنامه میتواند فروش و یا ارسال لید باشد) صاحب کسبوکار میتواند این اقدامات را ضبط کند و با مطابقت دادن آن به افیلیت شما، پرداخت کمیسیون را انجام دهد.
شما نیز باید محتوای افیلیت خود را ردیابی کنید تا ببینید کجاها خوب عمل کرده و کدام بخشها باید تقویت شود.
درک این نکته که کدام محتوا بیش از همه توجه مخاطبان شمارا جلب کرده است کمک میکند که در فرصتهای آینده افیلیت مارکتینگ بدانید که باید تمرکز و توجه خود را بر روی چه نکاتی بیشتر کنید.
برای پرداخت مبلغی که درازای افیلیت انجام میشود ساختارهای متفاوتی وجود داشته که به شرایط برنامه افیلیت وابسته است.
پرداخت کمیسیون به وسیله شرکتها معمولاً بهطور ماهانه انجام میشود. اما این موضوع هم به شرایط برنامه افیلیت بستگی دارد.
پرداختها میتواند درازای تولید لیدها یا کل فروش بهصورت هفتگی یا ماهیانه صورت گیرد.
هنگام انتخاب یک برنامه افیلیت به ساختار پرداختی آن توجه کنید.
درنهایت این موضوع به اهداف شما بستگی دارد. شاید بخواهید ساختار پرداخت کمیسیون شرکت یا سازنده محصول را بدانید.
مثلاً آیا پرداختی به ازای تولید هر لید انجام میشود یا درازای هر فروش؟ آیا به دنبال پرداخت دورهای هستید یا پرداخت یکباره؟
با توجه به اهداف شما، موارد گفتهشده میتواند بر روی انتخاب محصول، چگونگی برنامهریزی شما برای تبلیغ آن و همچنین زمان و منابعی که میخواهید به آن اختصاص دهید تأثیرگذار باشد.
بهعنوانمثال اگر شما انتخاب کردهاید که محتوایتان را از طریق آگهیهای پرداختشده تبلیغ کنید، باید هزینهای برای آن در نظر بگیرید.
باید مقایسه کنید که در مقابل کمیسیونی که بابت هر فروش دریافت کردید، چقدر برای تبلیغ هر بخش از محتوا یا ایجاد هر خرید هزینه کردید.
یا اگر بلاگ یا وبسایت دارید، باید برای میزبانی آن هزینه کنید.
در چنین موقعیتی باید یک هزینه ثابت در کل فروش انجامشده از سمت شما تقسیم شود.
برنامههایی وجود دارد که میتواند در انجام این محاسبات و میزان سرمایه موردنیاز برای این کار به شما کمک کند.
پیشنهاد عالی: تأثیر بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتریان
پول درآوردن بهصورت آنلاین تابهحال به این سادگی نبوده است. باوجود چندین پلتفرم ازجمله یوتیوب و شبکههای اجتماعی، خیلی ساده میتوانید یک گروهی از دنبال کنندههای همفکر خودتان را بسازید و به آنها محصولات و خدمات خود را پیشنهاد دهید.
در دوره مبانی افیلیت مارکتینگ سم دی، مشاور بازاریابی، یوتیوب و کارآفرین آنلاین، توضیح میدهد که شما چگونه یک کسبوکار افیلیت سودآور را از ابتدا بسازید. چگونه یک برند آنلاین جذاب بسازید.
در این دوره بنیادهای افیلیت مارکتینگ، اصول افیلیت مارکتینگ و چگونگی ساخت استراتژی افیلیت مارکتینگ را یاد میگیرید، همچنین میآموزید چگونه افیلیت مناسب را انتخاب کنید و چگونه دنبال کنندههایتان را به خریدار تبدیل کنید.
شما پس از مشاهده و آموزش دوره مبانی افیلیت مارکتینگ تنها با داشتن یک لپتاپ و ارتباط اینترنت در هرکجا که هستید میتوانید ناشر افیلیت شوید و از این طریق کسب درآمد کنید. درآمد زیادی از این روش داشته باشید و حتی امکان فریلنسری نیز وجود دارد.