وظایف مدیر بازاریابی خوب چیست؟

وظایف مدیر بازاریابی خوب چیست؟

همه ما به‌عنوان بازاریاب می‌خواهیم در اسرع وقت از نردبان شغلی بالا برویم. اما اگر قرار است روزی مدیر بازاریابی شوید، ابتدا باید بدانید که این نقش به چه وظایفی احتیاج دارد.

طی کردن درجات ترقی و پیشرفت به معنای درگیر شدن بیشتر در فرآیند بازاریابی و درنهایت تبدیل‌شدن به مجری اصلی است.

شما به‌عنوان یک مدیر بازاریابی مسئولیت تیم را بر عهده خواهید داشت.

همان‌طور که قبلاً به مدیر خود نگاه می‌کردید، کارمندان به شما نگاه می‌کنند. بااین‌حال، پذیرش این سمت با افزایش مسئولیت همراه است.

در این مقاله خواهیم دید که یک مدیر بازاریابی کیست، یک مدیر بازاریابی چه‌کاری انجام می‌دهد، روند مدیریت و مهارت‌ها و آموزش‌هایی که برای تبدیل‌شدن به آن نیاز دارید را بررسی خواهیم کرد.

مدیر بازاریابی کیست؟

یک مدیر بازاریابی مسئول هدایت تلاش‌های بازاریابی برای یک تجارت، خدمات یا محصول است.

آن‌ها تقاضای بازار را تخمین زده و تیم بازاریابی را به سمت توسعه و اجرای استراتژی‌های منحصربه‌فرد برای جلب علاقه مشتری از طریق چندین کانال رسانه‌ای، سوق می‌دهند.

  وظایف مدیر بازاریابی چیست؟

وظایف مدیر بازاریابی چیست؟

مدیران بازاریابی مسئولیت‌های متفاوتی دارند. اگرچه استانداردهای خاص صنعت وجود دارد، اما وظایف مشترکی وجود دارد که همه مدیران بازاریابی انجام می‌دهند:

• برای درک منافع عمومی و تعیین بازاریابی محصولات و خدمات، تحقیقات بازار انجام می‌دهند

استراتژی‌های بازاریابی خلاقانه و منحصربه‌فرد را در چندین کانال مانند رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، بیلبوردها و مقالات روزنامه طراحی می‌کنند.

• برنامه‌های بازاریابی را با جزئیات نتایج و اهداف ایجاد می‌کنند.

• بودجه و برآورد هزینه‌های جامع را انجام می‌دهند.

• برای تنظیم قراردادهای فروش و تبلیغات با مشتریان و شرکای احتمالی مذاکره می‌کنند

• روابط عمومی را مدیریت کرده و مشکلات داخلی و خارجی را در صورت بروز از بین می‌برند.

مدیران بازاریابی همچنین وظیفه آموزش اعضای تیم خود را در برنامه‌های بازاریابی خاص کمپین بر عهده‌دارند.

آن‌ها کارمندان جدید را برای پیوستن به تیم خود استخدام می‌کنند و افرادی را انتخاب می‌کنند که معتقدند اهداف موردنظر استراتژی برند را برآورده می‌کنند.

آن‌ها ضمن ارائه راهنمایی و تفویض وظایف، با همه اعضای تیم همکاری می‌کنند و آن‌ها را برای دستیابی به اهداف ترغیب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های بازاریابی مؤثر در سال ۲۰۲۱ این ۵ عنصر را دارند

فرآیند مدیریت بازاریابی

مدیران بازاریابی برای موفقیت در مسئولیت‌های خود، فرایند مشابهی را دنبال می‌کنند.

هر مرحله در این فرآیند بسته به محصول، خدمات یا تجارت به یک رویکرد منحصربه‌فرد نیاز دارد.

ایده پردازی

مدیران بازاریابی با در نظر داشتن محصول یا ایده موردنظر برای محصول یا خدمتی که یک تجارت امیدوار به ایجاد آن است، به مرحله تولید ایده نزدیک می‌شوند.

آن‌ها تحقیقات بازار را برای درک روند فعلی و علاقه مشتری انجام می‌دهند. اگر محصول جدیدی روانه بازار شود، آیا رقبایی وجود دارد؟

چقدر موفق هستند؟ مصرف‌کنندگان درباره محصولات موجود چه می‌گویند، و چگونه می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید؟

درک علایق و رفتارهای مصرف‌کننده برای شروع این فرآیند کلیدی است.

  وظایف مدیر بازاریابی برنامهٔ بازاریابی

برنامهٔ بازاریابی

مدیران بازاریابی پس از شناسایی بازارها و شناخت روندها، برنامه بازاریابی را تهیه می‌کنند که از آن‌ها برای اجرای استراتژی خود استفاده می‌کنند.

این طرح مخاطبان هدف، روش‌های خاص آن‌ها با تیم‌های مختلفی مانند طراحی محصول UX، بخش‌های مالی و مهندسین فروش همکاری خواهند کرد تا استراتژی‌ای را ایجاد کنند و محصول به اهداف موردنظر برسد.

درحالی‌که مدیر بازاریابی تصمیم‌گیرنده اصلی است، ممکن است جنبه‌های مالی وجود داشته باشد که آن‌ها از آن آگاهی ندارند.

همکاری بین همه تیم‌ها اطمینان می‌دهد که برنامه بازاریابی تا حد ممکن جامع است.

مدیر بازاریابی احتمالاً آزمایش‌هایی را با مخاطبان موردنظر انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که برنامه نهایی بازاریابی بیشترین درآمد را قبل از اجرا خواهد داشت.

این ممکن است به شکل گروه‌های متمرکز، مدل‌سازی شخصی یا مصاحبه با مصرف‌کننده باشد.

 

اجرا و نتایج

در این مرحله، مدیر بازاریابی برای تکمیل برنامه نهایی بازاریابی با تیم خود کار خواهد کرد.

با استفاده از داده‌ها برای تنظیم استراتژی در صورت لزوم، برای پیگیری عملکرد کمپین مهلت تعیین می‌شود.

صرف‌نظر از نتایج کمپین، کلیه تحقیقات و داده‌ها فرایندهای بازاریابی آینده را مشخص خواهند کرد.

پیشنهاد عالی برای شما: آموزش بازاریابی ، آموزشی ضروری جهت هر کسب‌وکار

مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازاریابی

بیشتر شرکت‌ها به متخصصان بازاریابی با مدرک لیسانس نیاز دارند.

بااین‌وجود، با تطابق سریع صنعت بازاریابی شرکت‌ها لزوماً نیازی به بازاریاب یا مدیران بازاریابی خود ندارند تا دارای مدرک تخصصی در زمینه‌های خاص باشند.

برخی از شرکت‌ها ممکن است به مدرک حرفه‌ای یا عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای نیاز داشته باشند.

بااین‌وجود برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازاریابی خوب به سه تا پنج سال تجربه برای تحقق مداوم توانایی و دستیابی به اهداف خود نیاز دارید.

اگر می‌خواهید روزی مدیر بازاریابی شوید، عملکرد شما به‌عنوان همیار فردی، بیش از هر چیز مهم است.

به‌عنوان‌مثال، اگر هدف اصلی، مدیریت تیم وبلاگ یک شرکت باشد، باید ثابت شود که آن‌ها دائماً محتوای باکیفیتی را نوشته‌اند که انتظارات مدیر آن‌ها را برآورده کرده است.

مهارت‌های نرم اساسی وجود دارد که یک مدیر بازاریابی باید از آن‌ها برخوردار باشد مانند خلاقیت، تفکر انتقادی و رهبری.

بااین‌حال، ترکیبی از این مهارت‌ها همراه با مهارت‌های خوب رشد یافته برای موفقیت شغلی، بسیار مهم است.

7 مهارت اساسی که جزء وظایف مدیر بازاریابی هست

 

وظایف مدیر بازاریابی ارتباطات1- ارتباطات

وظیفه مدیر بازاریابی حول برقراری ارتباط با مخاطبان مختلف از طریق تولید محتوای خلاقانه برای کمپین تبلیغاتی ، فیلم‌ها و مقالات است.

این محتوا همچنین باید با لحن، مارک و صدای مشخص‌شده در طرح بازاریابی مطابقت داشته باشد.

مدیر بازاریابی همچنین با مدیران، اعضای تیم و سهامداران خارجی خود صحبت خواهد کرد.

درک نحوه برقراری ارتباط مطمئن با مخاطبان مختلف برای این نقش بسیار مهم است.

 

2- بودجه‌بندی

مدیران بازاریابی انواع منابع را از بودجه کمپین انتخاباتی گرفته تا تبلیغات به ازای هر کلیک تا بازاریابی تأثیرگذار را مدیریت می‌کنند.

همه این اقدامات به مهارت‌های بودجه‌بندی نیاز دارند.

مدیر بازاریابی همچنین بودجه‌های داخلی تیم خود را کنترل می‌کند، اطمینان حاصل کند که همه منابع لازم را دارند.

پیشنهاد عالی برای شما: نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا در ۷ مرحله آسان

3- مذاکره

پس از ایجاد طرح بازاریابی، مدیر بازاریابی باید ذینفعان داخلی را در مورد ارزش خود متقاعد کند.

آن‌ها باید تیم‌های مناسب را شناسایی کنند و آن‌ها را در مورد مزایای کسب‌وکار و مشتریان موردنظر متقاعد کنند.

اگر همه تیم‌ها متحد نباشند و ارزش را درک نکنند این کمپین ممکن است شکست بخورد.

ممکن است مدیر بازاریابی یا ذینفعان داخلی معتقد باشند که باید تغییراتی ایجاد شود، ممکن است لازم باشد با تیم‌های دیگر مذاکره کنند.

آن‌ها ممکن است با برخی از تغییرات پیشنهادی موافقت کنند.

اگر سؤالی پیش بیاید باید مذاکره صورت بگیرد و درباره عناصر بازاریابی بحث و دفاعیه انجام شود.

ازنظر خارجی، مدیر بازاریابی می‌تواند با ذینفعان خارجی در مذاکرات مالی شرکت کند تا اطمینان حاصل کند که بودجه بیش‌ازحد مصرف نمی‌شود.

  برنامه‌ریزی و اجرا

4- برنامه‌ریزی و اجرا

برنامه‌ریزی بلندمدت و تعیین هدف دو مهارت مهم برای مدیر بازاریابی هستند.

آن‌ها باید نتایج موردنظر را درک کنند، برای نتایج موردنظر برنامه‌ریزی کنند و استراتژی را برای پاسخگویی به این نتایج اجرا کنند.

به‌عنوان‌مثال، آیا هدف نهایی کسب 1000 فالوور اینستاگرام است؟ چگونه این اتفاق خواهد افتاد؟

برای رسیدن به هدف باید در طول مسیر چه گام‌هایی برداشته شود؟

هنگام مدیریت چندین کانال بازاریابی و کل تیم‌ها، درک اینکه چه مدت‌زمان برای همه جنبه‌های یک کمپین باید صرف کنید، ضروری است.

آیا می‌توانید برنامه‌های جامعی برای مدیریت وظایف خود ایجاد کنید؟ آیا می‌توانید مهلت‌های قانونی را رعایت کنید؟

آیا می‌توانید کارهای باکیفیت بالا را به‌موقع تحویل دهید؟ این‌ها سؤالاتی است که می‌توان هنگام مصاحبه برای موقعیت مدیریت بازاریابی از آن‌ها پرسید.

بیشتر بخوانید: ۶ هدف بازاریابی لازم برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک

5- همکاری و تفویض اختیار

مدیران بازاریابی یک تیم بازاریابی را هدایت می‌کنند. اندازه ممکن است متفاوت باشد، اما افراد زیادی وجود دارند که تحت نظر آن‌ها کار می‌کنند.

آن‌ها باید به‌خوبی با دیگران کار کنند و از ایجاد روابط با تیم‌های داخلی و ذینفعان خارجی لذت ببرند.

بااین‌حال، مهم است که یک رهبر باشید که بتواند مداخله کند و در صورت لزوم وظایفی را تعیین کند.

به‌عنوان‌مثال، مدیر بازاریابی اطمینان حاصل خواهد کرد که اعضای تیم آن‌ها وظایف مناسب مجموعه مهارت‌های خود را دریافت می‌کنند و عملکرد فردی با انتظارات وظایف مطابقت دارد.

 

6- سازگاری

رفتار مشتری و بازار می‌تواند بی‌ثبات باشد، بنابراین انطباق با تغییر استانداردهای صنعت یک امر ضروری است.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است لازم باشد که یک استراتژی پس از عدم موفقیت در کسب نتایج مورد انتظار، سازگار شود.

مدیر بازاریابی به‌جای تسلیم شدن، باید طرحی را با تیم خود ارائه دهد تا گزینه‌های جایگزین را ارائه دهد.

 

7-همدلی

درک بازارها به معنای درک نیازهای مصرف‌کننده و پیش‌بینی آنچه آن‌ها می‌خواهند و واکنش آن‌ها در برابر خدمات شما است. این به میزان قابل‌توجهی از هوش هیجانی نیاز دارد.

در تیم‌های خود، مدیران بازاریابی مسئول تعادل بخشیدن به نقش با توانایی‌های اعضای تیم هستند.

به‌عنوان‌مثال، اگر کسی در تیم به دلیل عدم رعایت ضرب العجل ها، دچار استرس شده است، وظیفه مدیران بازاریابی این است که با همدلی به این مسئله بپردازند.

یک مدیر بازاریابی مؤثر می‌تواند استرس آن‌ها را تشخیص دهد و با آن‌ها همکاری کند تا راه‌های مؤثری برای رسیدن به اهدافشان پیدا کنند.

درنهایت، مدیران بازاریابی، استراتژی‌های منحصربه‌فرد و جاه‌طلبانه بازاریابی را برای محصولات ایجاد می‌کنند، شرکت‌ها و خدمات آن‌ها برنامه‌های جامع بازاریابی ایجاد می‌کنند و برای اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها با تیم‌های خود همکاری می‌کنند.

یک مدیر بازاریابی اطمینان می‌دهد که محصولات، خدمات و شرکت‌ها بهترین شانس را برای رونق در بازارهای موردنظر دارند و رضایت شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان را جلب می‌کنند.

هرکسی که برای توسعه مهارت‌های توصیف‌شده در این بخش تلاش کند، در نقش خود به‌عنوان مدیر بازاریابی موفق خواهد بود.

منبع: سایت هاب اسپات

 

دوره تسلط بر بازاریابی

دوره تسلط بر بازاریابی

در یکی از فصل‌های آموزشی دوره غیرحضوری تسلط بر بازاریابی، وظایف مدیر بازاریابی خوب آموزش داده‌شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و کاربردی در این خصوص می‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن ویدان مراجعه کنید.

دلیل اصلی موفقیت یا شکست کسب‌وکار، موفقیت یا شکست در تلاش‌های بازاریابی است.

بر اساس نظر دان و برداستریت، 48 درصد شکست‌ها در کسب‌وکار به کاهش یا عدم اثربخشی عملیات بازاریابی و فروش بستگی دارد.

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود کسب‌وکارها به اهداف و نتایج موردنظر خود نرسند، ضعف در آموزش و مهارت مدیران و کارکنان یک مجموعه درباره فرآیند بازاریابی است.

دوره تسلط بر بازاریابی برای همین منظور طراحی‌شده است که این تخصص و هنر را به مدیران و کارکنان یک سازمان یا کسب‌وکار انتقال دهد.

دیدگاه کاربران (0)