برندسازی مهمترین عنصر برای یک کسبوکار یا سازمان است.
با فکر کردن دربارهٔ ماهیت واقعی برند متوجه میشوید برند جایگاهی است که با دقت ایجادشده و شامل تعهد به مشتریان بوده و بر اساس ارتباط و خدمات عمل میکند.
بنابراین عدم تحقق وعدههایی که به مشتریان میدهید و آنچه دلیل به وجود آمدن برند بوده، به شکست برند منجر خواهد شد.
درنتیجه در حوزهٔ کسبوکارهای آنلاین نیز توجه به برندسازی آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است.
در چشمانداز دیجیتال امروز، برند تجاری قوی به شما امکان میدهد تا با مشتریان احتمالی خود ارتباط نزدیکتر داشته باشید و بتوانید برند خود را توسعه دهید و از آن نگهداری کنید.
وبسایت (ها)، تحقیقات بازاریابی، محتوای تلفن همراه، رسانههای اجتماعی، تجارت الکترونیکی، بازاریابی از طریق ایمیل و موارد دیگر امروزه یک هویت تجاری آنلاین را شکل میدهند.
در ادامه اجزای اصلی تشکیلدهنده یک پیشنهاد برند، و توضیح هر یک از این اجزا، و نحوهٔ نیاز به ملزومات آنلاین و تجارب موردنیاز برای عمل در محور تحقق تعهد برند، را به تفکیک بیان خواهیم کرد.
در فرآیند برندسازی همهچیز با مشتری آغاز میشود، فاکتورهای چندگانه از سن و جنسیت گرفته تا درآمد مصرفی مورد تخمین در طول خریدهای متوالی باید در نظر گرفته شود.
فرصتها و چالشهای موجود در برندسازی آنلاین (اینترنتی)، و چگونگی افزایش آگاهی از برند از طریق کانالهایی که مخاطبان مرتباً با آنها در تعامل هستند، باید شناسایی شوند.
اطلاعات آماری در دنیای دیجیتال اثراتی را بهجا خواهند گذاشت، حداقل بیشتر از کانالهای غیر چندگانه.
کاملاً ضروری است که تعیین کنید مشتریان در مورد چه موضوعاتی به جستجو میپردازند، از چه ابزاری استفاده خواهند کرد و چه موقع و از کدام شبکهٔ اجتماعی و وبسایتی استفاده میکنند، و با چه نرمافزاری، در چه زمان و مکانی در تعامل هستند.
ارتباطات برند در فضای آفلاین با مشتریان نهایتاً منجر به ایجاد تجربهای خوب یا بد خواهد شد.
برای مثال، در خردهفروشی، یک مشتری ممکن است تلفن خود را بردارد فروشگاهها و سوپرمارکتهای اطراف خود را شناسایی کند، سپس سوار ماشین شده آدرس فروشگاه را پیداکرده و به سمت آن رانندگی کند، ماشین خود را پارک کرده به سمت فروشگاه رود، از اطلاعات سطوح قیمت محصولات استفاده کند یا از کارکنان فروشگاه کمک بگیرد تا محصول موردنظر خود را پیدا کند و آن را خریداری کند و در امنیت و آرامش فروشگاه را ترک کند.
شما میتوانید بهآسانی به جستجوی اطلاعات بپردازید، اجناس را باز پس بفرستید و ارتباطات تلفنی برقرار کنید.
تمامی این موارد بهعلاوهٔ مواردی دیگر به کسبوکار شما و تجربهای که مشتریان با برند شما خواهند ساخت، بستگی دارد.
پیشنهاد ویژه: چگونه با استراتژیهای بازاریابی، برند خود را تقویت کنیم
برای برخی از افراد، برندسازی از لوگو، آرم بصری برند آغاز میشود و به پایان میرسد. البته، میدانیم برندسازی فراتر از اینها است.
اما حقیقت آن است که لوگو چیزی است که مشتریان بهواسطهٔ آن بیدرنگ با برند ارتباط برقرار میکنند.
و میتواند منجر به ایجاد هیجان، کنجکاوی، وابستگی و ارتباط شود.
در گذر زمان هویت برند به تصویری دیرینه برای ارائهٔ تجربه مصرفکنندگان تبدیل میشود.
هویت برند القاکنندهٔ احساس یا درکی متأثر از دیدگاه شما است، یا ممکن است تجربه مثبت یا منفی باشد که از برند مذکور دارید.
یکی از فاکتورهای مهمی که در هویت برند باید مدنظر قرار گیرد نامگذاری برند است، در بازاریابی دیجیتالی این مورد بیشتر تحت تأثیر تحقیق و جستجو است.
دانستن نام یکچیز است.
اما اگر به خاطر سپاری یا تلفظ آن دشوار باشد، میتواند بهاندازه داشتن مغازهای که فقط از طریق جادهای فوق سری قابلدسترسی است، سخت و هولناک باشد.
همچنین، در اکثر مواقع حتی اگر کاربران آدرس (URL) شمارا ندانند.
ولی از طریق آفلاین در مورد برند شما شنیده باشند، حتماً در اینترنت به جستجوی برند و وبسایت شما خواهند پرداخت.
این عمل باعث میشود نام برندتان منتخب شود، اگر بهگونهای باشد که بهیادماندنی باشد.
همچنین اگر همچنان بهعنوان کلیدواژه اصلی باقی بماند مشتریان بالقوه نیز از آن استفاده خواهند کرد، و از این طریق به سئو (SEO) شما نیز کمک میشود چراکه در رتبهبندی (URL) شما عامل تأثیرگذاری خواهد بود.
فاکتور کلیدی دیگر چگونگی استقرار هویت در میان تجارب انبوه پلتفرمهای چندگانه است.
تمام افراد باید در مورد چگونگی ارائه و اظهار هویت و برقراری ارتباط با هریک از پلتفرمها بهخوبی در مورد موارد زیر فکر کنند:
صفحات انتخابی کاربران (bookmarks)، آیکون تب مناسب برای صفحهٔ وب (tab favicons)، برنامههای وب نصبشده بر روی مرورگرهای آنها، تصاویری که بهعنوان نتایج جستجو نشان داده میشود و همچنین آیکونهای نرمافزارهای موبایلی که از آن استفاده میکنند.
مهمتر از آن حالا باید انعطافپذیری هویت برند در مقابل تغییرات و حفظ بهروز بودن و قابلیت شناسایی آسان آن را نیز در نظر بگیرید.
فیسبوک (Facebook) در این مورد مثال خوبی است که چگونه “لوگو”ی متمایز آن یا آیکون” علامت تأیید”ش بهخوبی برای آن کار میکند همچنین این لوگوی منحصربهفرد این برند را برای رویکردهایی با پلتفرمهای چندگانه ایده آل کرده است.
بیشتر بخوانید: چگونه پرسونال برندینگ قدرتمند ایجاد کنیم
تحلیل رقبا بخش اصلی در فرآیند برندسازی جهت ایجاد تصویر، پیام و رویکردی متمایز است.
کانالهای دیجیتالی و وضوح و شفافیت موجود در آنها سبب شده تحلیل رقبا بسیار آسانتر از قبل انجام شود.
از جستوجوی آنلاین گرفته تا، نرمافزارهای نمونهبرداری، تجربهٔ استفاده از UX وبسایت و تصدیق ایمیل آنها، به این طریق تحلیل رقبا در دسترس تر و آسانتر ازآنچه قبلاً بوده، شده است.
بیشتر ازآنچه در قبل ممکن بود، بینش و درونبینی میتواند از یادگیری موارد زیر بهرهمند شود:
آنچه رقبا پیشنهاد میدهند، چگونگی برقراری ارتباط آنها، اینکه این تجربه با مشتریان به چه شکل است و در کجا بر مشتریان و توجه آنلاین به محصول متمرکز میشوند.
این تحلیل رقبا میتواند برای فاکتورهای برندسازی آنلاین ازجمله موارد زیر بینش کلیدی فراهم کند:
• شبکههای اجتماعی که رقبای شما آنها را اشغال کرده و بر آن متمرکز هستند.
• رقابت بر سر کلیدواژههای اصلی جستجو در بین رقبا
• استفاده از استراتژی محتوا جهت مرتبط عمل کردن
• ارزش پیشنهادی آنلاین، که یک کسبوکار میتواند تعهد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد و به این صورت خود را متمایز کند.
• تشخیص و شناسایی گپهای استراتژیک و منحصربهفردی که یک کسبوکار میتواند آنها را پوشش دهد و شروع به منفعت رسانی انحصاری به مشتریان و از طریق نرمافزارهای دیجیتالی کند.
تمامی برندها باید از این امر آگاه باشند که دیده میشوند، ارزیابی میشوند و نهایتاً به سمت پاسخگویی رقبا بر اساس فضای شفاف دنیای دیجیتالی کشیده میشوند.
قیمتها مقایسه میشوند و در یک رنج قرار میگیرند، پستها و مطالبی که به اشتراک میگذارید بررسی میشود، و وبسایتها به این مسیر کشیده میشوند.
بنابراین برندها میتوانند با داشتن منابع و تاکتیکهای درست، شروع به کسب منفعت از مزیت رقابتی کنند.
حتما مطالعه کنید: چگونه در ۶ مرحله هویت برند ایجاد کنیم
پیامرسانی نیز یکی از بخشهای اصلی در فرآیند برندسازی دیجیتالی (اینترنتی) محسوب میشود.
پیامهای کلیدی برای حمایت از محصول، خدمت یا ارزش مشتری ضروری هستند، چراکه هویت برند را غنی میسازد و به مشتریان این توانایی را میدهد تا در عرض چند دقیقه مفهوم آن را دریابند.
بهترین روش برای پیامرسانی برند و رساندن آنلاین (اینترنتی) پیام برند به مخاطبان و مشتریان، به نمایش درآوردن آن در میان تعداد بسیاری از برندها است.
اما لازم است پیام برند بهاندازه کافی متمایز و جذاب باشد تا در میان انبوه از برندها که برای خود پیام بخصوصی هم دارند قابلتشخیص، شناسایی، جذاب و بهیادماندنی باشد.
محرک برند و پیام خود را بهگونهای انتخاب کنید که ساده و قابلفهم باشد.
اما همچنان سعی کنید پیام خود را بهگونهای انتخاب کنید که قشر بیشتری از مخاطبان را دربر بگیرد، هرچقدر پوشش محتوای تولیدی شما وسیعتر باشد مشتریان بالقوه بیشتری هم خواهید داشت.
چرایی وجود خود را بیان کنید و وجه تمایز خود را نسبت به رقبا مشخص کنید.
چند نکته را رعایت کنید تا جای ممکن بهصورت شخصیسازیشده فعالیت کنید یعنی سعی کنید علایق کاربران را شناسایی کنید و مطابق با آن پیشنهادهایی را به آنان عرضه کنید.
بهعلاوه سعی کنید از کانالهای چندگانه برای برقراری ارتباط استفاده کنید مثلاً از نرمافزارهای تلفن همراه، وبسایت، ایمیل یا هر کانال ارتباط دیگری که کاربران زیادی دارد، پوشش دادن این کانالها بسیار بااهمیت است.
و همچنین تمام تلاش خود را بکنید که مخاطبانتان تجربهٔ دلپذیری با کانال ارتباطی شما که حامل پیام برندتان است، کسب کنند.
پیام خود را بهگونهای انتخاب کنید که احساسی را در مخاطبانتان به وجود آورد که علاوه بر مرتبط بودن با ماهیت و مأموریت برند، احساس موردنظر شما باشد و القای این احساسات به مخاطبان برای شما مطلوب باشد و نهایتاً منجر به ترقی برند شما شود.
پیام برند و تجربه مشتریان از تعامل با وبسایت و شبکهٔ اجتماعی شما باید مرتبط، قابلدسترس و یکپارچه باشند.
بهگونهای عمل کنید و خود را به شیوهای معرفی کنید که به مخاطبانتان القا کند شما بهتر از رقبا عمل میکنید و در حوزه کاری خود بهترین هستید.
علاوه بر ایجاد پیامهای برند سطح بالا، برند شما در دنیای دیجیتال (آنلاین) باید ارائهدهندهٔ تن صدایی یکسان، سطوح اطلاعات سازگار و مشابه و داستانسرایی مداوم برای مخاطبان باشد بهگونهای که آنها احساسی طبیعی در مورد برند پیدا کنند و به پشتیبانی از آن برخیزند.
بیشتر بخوانید: چرا کارآفرینان به برندسازی شخصی نیاز دارند
در هنگام توسعه یک پروژه برندسازی، مکان مناسب یکی از فاکتورهای اصلی محسوب میشود.
مکانی که کسبوکار شما در آن قرار خواهد گرفت، جایی که مشتریان در آن زندگی میکنند، زبانی که با آن صحبت میکنند و جایی که از آن تقاضای سفارش میکنند، یا مکانی که سفارشهای خود را از آن دریافت میکنند؟
اینها نمونه سؤالاتی هستند که ارزش پاسخگویی را دارند.
در دنیای دیجیتال، مکان حتی از اهمیت بیشتری هم برخوردار است چراکه کسبوکار در کنترل کامل مخاطبان و مکانش نیست.
ممکن است شرکت شما یک شرکت در سایز کوچک و متوسط باشد که به جامعه محلی خدمت میکنید.
اما گردشگری، آگاهی از شبکه اجتماعی، فاکتورهای جستجو و مخاطبانی با فرهنگهای چندگانه و رو به افزایش میتوانند منجر به ایجاد تغییر در این پتانسیل مشتری محور شود.
ممکن است گاهی اقدام به تغییر برای ایجاد تناسب در رویکردهای محتوا و محصولات و خدمات پیشنهادی موردنیاز باشد.
شاخص کلیدی در برندسازی آنلاین با درنظر داشتن مکان، این حقیقت است که اگر کسبوکاری از طریق آنلاین محصولات خود را در کشورهای مختلف به فروش میرساند حتماً باید خود را ملزم بداند که حداقل اثرات زبان، فرهنگ، تبلیغات آنلاین میدانی و مهمتر از همه توانایی ارائه محتوا دربازهٔ زمانی مورد انتظار مشتری را در نظر بگیرد.
بهترین برندهای بینالمللی برای هر مکانی استراتژی منحصربهفرد اما “مبتنی بر برند” دارند، موتورهای جستجو برای بهکارگیری در بهترین روشهای ممکن، کاربرد موبایل و انتخاب سیستمعامل مناسب جهت گسترش و اجرای برنامه برای آن، مکان محصولات و خدمات و مشتریان نسبی ازجمله جنبههای حیاتی موفقیت برندسازی آنلاین بینالمللی محسوب میشود.
مکان (location) بهعنوان بخشی از آگاهی و جذب و تعامل برند باوجود استفاده از تلفنهای هوشمند به چیزی فراتر از یکی از فاکتورهای برندسازی مبدل شد.
برنامههای مکان محور برای کمک به مشتریان دریافتن یک کسبوکار، خرید کردن مشتریان با استفاده از تلفن همراهشان، به اشتراکگذاری آنچه مشتریان پسندیدهاند و تجربه کردهاند بر ارزش برند شما میافزاید.
اگر میخواهید برند شما در ذهن مشتری بهترین مکان ممکن را داشته باشد بهگونهای عمل کنید که مخاطبان و مشتریان شما جدای از آنکه از کدامیک از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و چه سلایق متفاوتی دارند، بازهم به شما دسترسی داشته باشند و حداقل برخی از محتواهای شما برایشان جذاب بوده و آن را دنبال کنند.
پیشنهاد ویژه: چرا مدیریت برند، کلید وفاداری مشتریان است
رسانه دیجیتالی، میزان مصرف آن، فرمتهای متفاوت و تعاملی آن به برندهای موجود فرصتی برای نمایش خود، فروش، به اشتراکگذاری و تحویل آنلاین محصولات میدهد.
در فرآیند برندسازی، محصولات برحسب پیام اصلیشان و نمایش سطح بالای تصویر برند و جایگاهیابی شرکت، در نظر گرفته میشوند.
اگر یک برند بهعنوان برندی که دارای مشخصههای منحصربهفرد یا بهاصطلاح “از بین برندهٔ رقبا” جایگاهیابی شود، آنگاه رسانههای دیجیتالی امکان و فرصتی را برای به نمایش درآوردن آن برند فراهم میکند که قبل از آن به هیچ طریقی ممکن نبوده است آن هم با ویژگیهایی مانند آنچه در زیر بیانشده است:
• محتوای ویدئویی
• ابزارهای شخصیسازیشده تعاملی
• به اشتراکگذاری تسهیلات از طریق شبکهٔ اجتماعی
• این موارد را در مورد ظاهر و ویژگیهای محصول امتحان کنید.
• حقیقت را از طریق موبایل تقویت کنید.
• پیکرهبندی و شکلدهی آنی به محصولات بر اساس اطلاعاتی که کاربران وارد میکنند.
برندها باید در مورد ترکیب درست تاکتیکهای مورداستفاده، بر اساس جایگاهیابی برند و جهت تحقق انتظارات مشتریان، تصمیم بگیرند و محصولات خود را از رقبا متمایز سازند و به این صورت به ایجاد گفتگو در مورد برند کمک کنند.
یکی از شرکتهایی که به بهترین نحو تجربه شخصیسازی آنلاین محصول را به وجود آورده است، شرکت Nike است.
این شرکت به شما اجازه میدهد که از طریق وبسایت آن ظاهر محصول خود را ازنظر طرح و رنگ و پیام آن شخصیسازی کنید.
این عملکرد برند Nike را به برندی مبدل کرده است که به بهترین نحو با مخاطبان و کاربران ارتباط برقرار میکند و تجربه برندی عالی را به مشتریان خود پیشنهاد میدهد.
چگونه فهم و درک افراد یک سازمان و تحقق تعهدات برند جهت کارکرد درست برند در محوریت قرار میگیرد.
اینکه آنها چگونه به نظر میآیند، صحبت میکنند، مینویسند و ذات و رویکردهای آنها همه و همه بخشی از فرآیند ارائه برند است.
این مورد معمولاً کمی زمان میبرد تا افراد آن را بیاموزند، آموزش ببینند، کنترل کنند و افراد مناسب را به خدمت بگیرند.
در برندسازی آنلاین نیز افراد همچنان بهعنوان شاخصی مهم برای سطوح مختلف برند شناخته میشوند.
مشتریان ممکن است بهواسطهٔ مشاهده کردن، شنیدن و خواندن در مورد اشخاص اصلی مدیریت یا تیم خدمات مشتریان طالب آسودگی آنلاین باشند.
مشتریان ممکن است تاریخچه و صلاحیت تیم مدیریت را بررسی کنند یا بیشتر در مورد افرادی که ملاقات میکنند، بفهمند.
افراد در مقابل ارائه آنلاین برند مسئولیت دارند چراکه استراتژی ارتباطات دیجیتالی برند بدون محتوا پوچ و بیارزش است.
وقتی بحث بر سر ارائه این محتوا است، کسبوکار و عاملان آن باید سؤالاتی مشابه عناوین زیر را از افراد بپرسند:
• آیا منابع لازم برای برقراری ارتباط آنلاین را دارم، جایگاه برند من و اصول دیکته شده توسط مشتریان چه طور؟
• آیا سبک محتوای آنلاین شما با پیام و صدای برند متناسب و همسان است؟
• از چه کانالی باید استفاده کنید تا خدمات مشتریان اثرگذاری را فعال کنید؟
• اگر یک تیم نوشتن محتوای آنلاین داشتید چگونه باید از سازگاری محتوای تولیدشده اطمینان حاصل کنید؟
• آیا فعالیتهای آنلاین شخصی و تجاری کارکنان شما موجب تقویت یا حتی آسیبرسانی به برند شما خواهد شد؟
نتیجهگیری
برندسازی و به عبارت سادهتر برند دیگر وجود نخواهد داشت مگر آنکه اینترنت در محوریت نحوه برقراری ارتباط آن، تبلیغات، مصرف و به اشتراکگذاری آن قرار گیرد.
با بهحساب آوردن فاکتورهای اصلی که در این مقاله مرور شد و کسب اطمینان از اجرای استراتژی با ترکیب دیجیتالی درست برای حمایت از جایگاه برند، کسبوکارها میتوانند برندسازی آنلاین خود را تقویت کنند و در دنیای دیجیتال پیشرفت کنند.
دوره نامگذاری موفق و اصول برندسازی کسبوکار آنلاین
برند سازی فرایند معنا بخشیدن به یک کسبوکار، محصول و یا خدمات خاص و شکل دادن یک برند در ذهن مصرفکنندگان است.
به بیان سادهتر، چه جایگاهی در ذهن مخاطب، درباره کسبوکار من، محصول و خدمات من، ساختهشده است؟، برند جایگاه، تفکر و نظری است که مخاطب درباره کسبوکار ما در قلب و ذهنش دارد.
قدمهای اولیه برای انتخاب نام برند چیست؟، انواع استراتژیهای نامگذاری چه هستند؟، بهترین راه نامگذاری چیست؟، اصول برند سازی آنلاین چیست؟، تفاوت برند سازی در کسبوکار آنلاین و سنتی چیست؟، دیجیتال برندینگ چیست؟
به همه این سؤالات در دوره نامگذاری موفق و اصول برند سازی کسبوکار آنلاین، توسط آقای محمدمهدی ربانی بهصورت خلاصه و کاربردی پاسخدادهشده است.