استفاده از روشهای افزایش فروش آنلاین هدف اصلی تعداد زیادی از کسبوکارهای کوچک و بزرگ است.
اینکه شما یک کسبوکار کوچک را اداره میکنید، یا اینکه برای یکی از غولهای تجارت الکترونیکی مثل آمازون کار میکنید.
افزایش فروش از طریق روشهای آنلاین، شبیه به پرتاب توپ بولینگ است که خیلی ساده به نظر میرسد، اما در واقعیت اینطور نیست.
خوشبختانه ده ها تکنیک برای روشهای افزایش فروش آنلاین وجود دارد که میتوانید بلافاصله از آنها استفاده کنید.
برخی از این نکات به استراتژیهای خاصی میپردازد که میتوانید آنها را پیادهسازی کنید، درحالیکه بعضی دیگر کلیتر هستند.
در این مقاله بهترین روشهای فروش آنلاین را بررسی خواهیم کرد که شما، چه در کار فروش محصول باشید،
چه در کار خدمات، میتوانید از انواع روشهای افزایش فروش آنلاین خود استفاده کنید.
این نکته ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد،
اما عجیب است که تعداد خیلی زیادی سایت وجود دارند که محصولاتی را با ادعاهایی در مورد این محصولات ارائه میکنند.
اما امکان اثبات ندارند. صداقت نهتنها برای شهرت کسبوکار شما، بلکه باعث افزایش اعتماد به برند شما نیز میشود.
ادعاهایی را که نمیتوانید اثبات کنید، در وبسایت خود مطرح نکنید و از اغراق بیشازحد دوریکنید.
چراکه مصرفکنندگان بهشدت روی فریب دادنشان بهوسیله تکنیکهای بازاریابی حساس هستند.
بنابراین در تمامی قسمتهای سایت و فرایند فروش خود صادقانه عمل کنید،
از صفحه اصلی سایت گرفته تا متنهایی که در ایمیلهای تبلیغاتی به مصرفکنندگان ارسال میکنید.
این اصل در مورد موقعیت کسبوکارتان نیز صدق میکند. آیا تابهحال سایتی دیدهاید که مشخصاً توسط یک یا دو نفر اداره میشود.
اما تبلیغاتشان مناسب یک شرکت سهامی چندملیتی است؟
این روش نهتنها وجهه کسبوکارتان را خراب میکند، بلکه به اعتبار برند شما آسیب میرساند.
اگر یک شرکت کوچک هستید، به آن افتخار کنید و سعی کنید خدمات خوبی ارائه دهید.
بسیاری از مصرفکنندگان دقیقاً به دلیل خدمات شخصی و شخصیتری که این شرکتها میتوانند ارائه دهند،
به شرکتهای کوچکتر روی میآورند. سعی نکنید چیزی باشید که نیستید.
مثال بالا یک بیلبورد تبلیغاتی است که ادعا داشت خوردن گوشت، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را بالا میبرد،
این بیلبورد به دلیل ادعای غیرقابل اثبات در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان استاندارد تبلیغات آمریکا جمعآوری شد.
در محیط رسانههای اجتماعی امروز، هیچچیز مهمتر از بازخورد مشتری نیست.
این به این معنی است که توصیفات و رضایت مشتریان میتواند یکی از ارزشمندترین و قدرتمندترین ابزارها را در اختیار شما قرار دهد.
به طرز قابلتوجهی نمایش نظرات گروهی از مشتریان راضی بسیار مؤثرتر از متنهایی است که بهترین نویسندگان محتوا نوشته باشند.
بنابراین مطمئن شوید که احساسات، توصیفات و نظرات مشتریان در مورد برند شما بهخوبی دیده میشود.
این موارد میتواند در صفحات محصول، صفحات لندینگ، صفحه قیمتگذاری و یا حتی در صفحه اصلی شما نمایش داده شود.
نمایش سیگنالهای اعتماد مشتریان راهی عالی برای افزایش فروش آنلاین است.
چراکه باعث درک بهتری از برند شما در ذهن افراد میشود و میتواند به تردیدهای آنها قبل از ارتباط و خرید از شما غلبه کند.
اگر کسبوکار شما دارای نمادهای نشاندهنده اعتبار (مثل نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد) است هر یک از این نشانها سیگنال اعتماد در ذهن مخاطب ایجاد میکنند.
بنابراین آنها را در مکانی از سایت در دید کاربر قرار دهید.
اگر یک لیست از مشتریهای رضایتمند دارید، اطمینان حاصل کنید که نظراتشان بهخوبی دیده میشود چراکه نظرات و توصیفات مشتری قدرتمند هستند.
این خیلی مهم است که شما بهطور شفاف و صادقانه در مورد خودتان و آنچه ارائه میکنید با مشتری سخن بگویید،
از طرفی هیچ محدودیتی در ایجاد برای ایجاد احساس فوریت در مشتری برای ترغیب به خرید از شما وجود ندارد.
بسیاری از مصرفکنندگان به پیشنهادهایی ویژه که انگیزه و احساس نیاز در آنها ایجاد میکنند،
(از پیشنهادهایی در قالب خرید در مدت محدود تا محصولاتی با تعداد یا نسخه محدود) پاسخ مثبت میدهند.
اگرچه که راههای ایجاد احساس نیاز در مشتری بهاندازه تعداد محصولاتی که میتوانید بهصورت آنلاین بفروشید زیاد و متنوع است.
اما بعضی از استراتژیها ممکن است مؤثرتر از سایر راهها برای این کار باشد.
بهعنوانمثال حتی اگر شما نمیتوانید یک محصول با تعداد و نسخه محدود را ارائه کنید،
شاید بتوانید از طریق ارائه امتیازاتی از قبیل حملونقل رایگان یا تخفیف، انگیزه مالی برای مشتریان بالقوه ایجاد کنید.
در AdWord میتوانید با استفاده از سفارشیسازی کردن تبلیغ، شمارش معکوس را در یک پیشنهاد فروش با مدت محدود نمایش دهید.
ایجاد احساس یکی از بهترین تاکتیکها و روشهای افزایش فروش آنلاین است. تصمیم بگیرید که با کدام روش احساس ضرورت در ذهن مشتری ایجاد کنید.
5- روشهای افزایش فروش آنلاین ، ضمانت بازگشت وجه بیقیدوشرط پیشنهاد کنید
بیشتر اوقات یکی از مهمترین فاکتورها که باعث انصراف مشتری از خرید میشود، ریسک گریزی و پیشگیری از ضرر احتمالی است.
بیشتر اوقات نیز این ریسک گریزی به دلیل اجتناب از یک ضرر مالی است.
چرا کسی باید به شما اعتماد کند و چرا باید محصولات شما را خریداری کند؟
اگر محصولی که میخرند کار نکند یا با آنچه در سایت دیدهاند
و مشخصات و توضیحات ارائهشده توسط شما متفاوت باشد چه اتفاقی برای پول ازدسترفتهشان میافتد؟
بنابراین از ابتدا با ارائه ضمانت بازگشت وجه بیقیدوشرط بر این ترس و بیاعتمادی غلبه کنید.
هرچه ریسک بیشتری را نسبت به تصمیم خرید مشتری از بین ببرید، احتمال خرید از شما بیشتر خواهد بود.
بنابراین هر چیزی را که میتواند باعث عدم اعتماد به شما و محصولتان شود از بین ببرید.
برای بسیاری از کسبوکارها، این مفهوم غیرقابلتصور است.
مطمئناً ارائه محصولات بیشتر راهی عالی برای افزایش فروش است! نه، لزوماً اینطور نیست.
در حقیقت در بسیاری از موارد، گزینهها و انتخابهای بیشتر میتواند منجر به عدم تصمیمگیری از سوی مشتری شود درنتیجه فروش از دست میرود.
اگر طیف گستردهای از محصولات را دارید ساختار صفحات یا محصول خود را بهگونهای ایجاد کنید که تا حد امکان گزینههای کمی را به بازدیدکنندگان نمایش دهد.
این کار باعث میشود بازدیدکننده از تردید بین ده ها محصول دور بماند.
این کار میتواند با قرار دادن محصولات در دستهبندیهای محدودتر انجام شود که باعث سهولت بیشتری برای بازدیدکنندگان میشود ،
یا میتوانید تأکید بیشتری روی نمایش و فروش برخی محصولات داشته باشید.
به یاد داشته باشید هرچه انتخابهای بیشتری را به مشتری ارائه دهید احتمال ترک سایت و رفتن مشتری بهجای دیگر بیشتر است.
به گفته Business Insider تنها در یک سال اخیر کالاهای آنلاین به ارزش تقریبی ۴ تریلیون دلار در بخش سفارشات تکمیلنشده و ناقص وجود دارد که ۶۳% از آنها پتانسیل بازیابی و تکمیل سفارش را داشته است.
این یک آمار واقعاً عجیب و نگرانکننده است و نشان میدهد که ساده کردن فرایند خرید و پرداخت چقدر مهم است.
علاوه بر تجربه کاربر از فرایند خرید و پرداخت شما، کاهش مراحل و سادهسازی فرایند پرداخت،
میتواند تأثیر زیادی در نرخ تبدیل سایت شما داشته باشد.
همانطور که شما تلاش میکنید استفاده و پیمایش سایت خود را برای بازدیدکنندگان آسانتر کنید،
باید فرایند خرید محصولی که به مشتریان ارائه میکنید را نیز سادهتر کنید.
مراحل غیرضروری را در فرایند ثبت سفارش که میتواند نرخ تبدیل سایت را کاهش دهد حذف کنید.
از قسمتهای غیرضروری در فرمها رد شوید و به بعد از فرایند ثبت سفارش موکول کنید.
آیا کسبوکار شما کارت اعتباری قبول میکند.
مصرفکنندگان امروزه از لحاظ نحوه پرداخت انتخابهای بیشتری نسبت به گذشته دارند
و ممکن است بعضیها ترجیح دهند از شیوه پرداخت خاصی استفاده کنند.
با ارائه گزینههای بیشتر برای پرداخت، ازجمله سرویسهای پرداخت جدید روی موبایل که بهطور چشمگیری محبوبیتشان بالا میرود،
شما میتوانید آسانتر از مشتریان خود پول بگیرید.
مطمئناً این کار میتواند یک دردسر برای بهینهسازی سایت و فرایند پرداخت شما باشد.
اما انجام این کار یکی از روشهای افزایش فروش آنلاین است، بهویژه اگر سایت شما از ترافیک موبایل بالایی برخوردار باشد.
شواهد قانعکنندهای وجود دارد که نشان میدهد شیوه پذیرایی یک غذا، در حس مشتری نسبت به طعم آن غذا بسیار تأثیرگذار است.
با توجه به اهمیت ظاهر در رابطه با چگونگی درک چیزها، میتوان دریافت که عکاسی باکیفیت از محصول،
تأثیر مشابهی بر روی بازدیدکنندگان وبسایت شما خواهد گذاشت.
صرفنظر ازآنچه شما میفروشید. از عکسهای باکیفیت استفاده کنید.
از ارائه تصاویر کوچک و با نور کم و تصاویری که در اتاق و خانه خود میگیرید دوریکنید.
همچنین سعی کنید برای محصول بیش از یک تصویر نمایش دهید
و از زوایای مختلف محصول عکسهایی را به مخاطب ارائه کنید تا دید کاملی از تمام زوایای محصولتان داشته باشد.
مردم دوست دارند قبل از خرید علیالخصوص خرید آنلاین، تمام جوانب محصول را بسنجند.
این قسمت به این معنی نیست که من شمارا به حذف صفحات فرود غیرضروری تشویق میکنم،
بلکه به این معناست که با بهینهسازی تبلیغات آنلاین خود میتوانید خیلی سریعتر مصرفکنندگان را جذب کنید.
کمپینهای Call-Only در فیسبوک و AdWords نمونهای عالی از حذف صفحات فرود سنتی است که ارتباط خیلی بیشتری را با کاربر برقرار میکند.
اکثر مردم نمیخواهند چندین دقیقه از وقتشان را صرف مرور یک صفحه از سایت با دستگاه تلفن همراه خود کنند،
آنها فقط میخواهند با تجارت و کسبوکار شما ارتباط برقرار کنند.
با استفاده از تبلیغات Call-Only، دستیابی به شما و کسبوکارتان آسانتر میشود
و درنهایت منجر به افزایش حجم تماس با بیزینس شما که یکی از باارزشترین دستاوردهای سایت در راه افزایش فروش آنلاین است میشود.
کسانی که با شما تماس میگیرند عملاً از شما میخواهند تا چیزی به آنها بفروشید.
درنهایت پس از سالها، داخل و خارج از نسخه بتا، تبلیغات Gmail برای همه در دسترس است.
این روش تبلیغی، یک ابزار جالب برای افزایش فروش آنلاین است.
اگر شما تا الان موفق به جذب مشتریانی که در حال جستجو در موتورهای جستجو و یا شبکههای اجتماعی بودهاند شدهاید،
چرا فراتر نروید و زمانی که آنها در حال مشاهده صندوق ورودی ایمیل خود هستند با آنها مواجه نشوید؟
یکی از مؤثرترین راههای استفاده از تبلیغات Gmail، هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقبا است.
افرادی که در بازار محصولات رقبای شما هستند،
در حال دریافت ایمیلهایی از رقبای شما هستند که در آن نام برند و شرایط کاری آنها ذکرشده است.
با هدف قرار دادن این شرایط یکسان شما میتوانید در صندوق ورودی این کاربران خودنمایی کنید
و امیدوار باشید که نظر کاربر را تغییر میدهید و به سمت خودتان معطوف میکنید.
آیا تابهحال بر روی یک تبلیغ PPC (پرداخت به ازای کلیک) کلیک کردهاید که توجه شمارا جلب کرده باشد؟
آیا تابهحال پیشآمده یکی از همین تبلیغات به صفحه فرود بیربط (بد) و یا صفحه اصلی یک سایت (بدتر) منتقل شوید؟
آیا ازاینگونه سایتها خرید هم کردهاید؟ احتمالاً نه!.
اگر کاربر برای مشاهده یک محصول یا خدمات خاص بر روی تبلیغ شما کلیک کند،
صفحهای که نمایش داده میشود باید در مورد آن محصول یا خدمات خاص باشد نه یک دستهبندی مرتبط، نه یک پیشنهاد تخفیف ویژه برای یک محصول دیگر،
فقط و فقط در مورد همان محصول که کاربر میخواهد.
اطمینان حاصل کنید که تبلیغات PPC، کمپینها و صفحات مربوط به این کمپینها و تبلیغات با هم مرتبط هستند.
در این صورت کلیکهای تبلیغاتی درواقع به فروش تبدیل میشوند.
یکی از خطرناکترین دامهایی که میتواند شمارا گرفتار کند، در زمان فروش آنلاین،
این است که در مورد اطلاعات مشتریان در مورد کالا یا خدمات خود یا حتی بازار، برداشت اشتباه داشته باشید.
بسیاری از شرکتها بهاشتباه فکر میکنند که مشتریانشان، بیش ازآنچه واقعاً میدانند،
در جریان جزئیات کالا یا خدماتی هستند که آنها ارائه میکنند و به همین خاطر سؤالات یا اعتراضهای مشتریان بیپاسخ میماند؛
که این مسئله میتواند باعث کاهش میزان فروش شود.
به هر سؤالی که ممکن است در رابطه با کالای شما مطرح شود، فکر کنید و در محتوای سایت خود و صفحات محصولات به آنها پاسخ دهید.
به همین شکل، به اعتراضاتی که ممکن است یک مشتری در مورد کالای شما داشته باشد نیز فکر کنید و بهمنظور پیشگیری در محتوای سایت خود به آنها بپردازید.
این کار ممکن است غیرعملی به نظر برسد اما به یاد داشته باشید، قرار نیست مشتری را با اطلاعات غیرضروری بمباران کنید؛
باید دقیقاً اطلاعاتی را در اختیارشان بگذارید که لازمه اتخاذ یک تصمیم آگاهانه است.
این رویکرد همچنین تمرینی عالی برای نوشتن محتواهایی مختصر، مفید و روشن است.
بهجای اینکه در مورد دلایل برتری شرکت خود مدام صحبت کنید، فقط تمرکزتان بر مشتری باشد و اینکه این محتوا چه کمکی به او خواهد کرد.
14- تا جایی که برایتان مقدور است کالاهای رایگان بدهید
مردم عاشق کالاهای مجانی هستند و هر چه شما بیشتر بهصورت رایگان هدیه بدهید، افرادی که در آینده مشتری شما خواهند شد،
برداشت مثبتتری نسبت به شما و برند شما خواهند داشت. این موضوع میتواند منجر به فروش آنلاین بیشتر شود.
به پیشنهادات ویژه فعلی خود که در سایت قرار دادهاید فکر کنید، آیا برایتان امکان دارد که هدایایی بهصورت رایگان بدهید؟
اگر شما درزمینهٔ نرمافزار فعالیت دارید، دادن هدایای رایگان کار راحتی است،
میتوانید نسخه آزمایشی نرمافزار خود را بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید.
حتی اگر درزمینهٔ دیگری فعالیت دارید، میتوانید از سمپل ها، دوره عضویت رایگان،
یک هدیه درازای هر خرید و سایر مشوقهای مبتنی بر پاداش، استفاده کنید.
هدیه دادن چیزهای رایگان فقط یک روش عالی برای بهبود درک مردم از تجارت شما نیست،
بلکه یک روش عالی برای معرفی محصولات ضروری و وسوسه خرید بیشتر است.
ما فرض میکنیم که شما پیشازاین پرسونای خریدار را ایجاد کردهاید (چون اگر نکردهاید، با مشکل جدی روبرو هستید)،
اما از شما میخواهم که پرسونای خریدار را با جزئیات بیشتری، در مقایسه با گذشته، ایجاد کنید.
اگر تاکنون به گزینههای هدفگذاری که در فیسبوک در دسترس تبلیغ دهندگان است، توجه کرده باشید،
میبینید که به طرز شگفتانگیزی میتوانید کاربران را با ویژگیها و بر اساس اطلاعاتی خاص هدف قرار دهید.
تبلیغ دهندگان میتوانند کاربران را بر اساس متراژ خانهشان،
دانشگاهی که از آن فارغالتحصیل شدهاند و یا حتی جایی که قصد دارند در تعطیلات بعدی به آنجا بروند، هدف قرار دهند.
قطعاً درج اطلاعات تا این حد جزئی برای پرسونای خریدار میتواند دشوار باشد،
اما هر چه بیشتر در مورد مشتری ایده آل خود بدانید،
بهتر خواهید توانست متناسب با شرایط و ویژگیهای زندگی آنها، پیام تبلیغاتی برایشان ایجاد و ارسال کنید.
وقتی به رستورانی میروید، احتمال اینکه از غذاهایی با رنج قیمت متوسط سفارش بدهید خیلی زیاد است.
به این دلیل که خیلی از رستورانها مباحث روانشناسی را به کار میگیرند تا مردم را به سمت غذاهایی با قیمت متوسط سوق دهند.
ما معمولاً به سراغ ارزانترین و همچنین گرانترین غذاها نمیرویم و به همین خاطر گزینههایی با قیمت متوسط برای ما جذابیت بیشتری دارند.
به این تکنیک ” اثر فریبگر” میگویند. از همین اصل میتوان برای افزایش فروش آنلاین با استفاده از ساختارهای قیمتگذاری ردیف شده استفاده کرد.
با افزودن یک گزینه “فریبگر” سوم به ساختار قیمتگذاری خود،
میتوانید مردم را به سمت گزینه میانی سوق دهید. همان گزینهای که واقعاً میخواهید مردم آن را بخرند.
قطعاً، برخی از افراد درهرصورت گزینه گرانتر را انتخاب میکنند (که چهبهتر)،
اما اکثراً بهطور ناخودآگاه از گزینه”فریبگر” دوری میکنند و گزینه میانی را انتخاب میکنند،
که دقیقاً همان است که شما میخواهید. بسیاری از شرکتها از این اصل روانشناختی استفاده میکنند تا ما را وادار به خرید گزینه مدنظر خود کنند.
اگر در بخش خردهفروشی میخواهید فروش خود را افزایش دهید، از تأثیرات پیشنهادات ویژه غافل نشوید،
اعلانهایی که مردم را ترغیب به نامنویسی در خبرنامه شما و یا غیره میکند.
استفاده از این پیشنهادات نهتنها به طرز چشمگیری به تعداد مخاطبین در بانک اطلاعاتی شما میافزاید.
(دارایی ارزشمندی که بعداً برای کمپینهای بازاریابی ایمیلی از آن استفاده خواهید کرد) بلکه در کوتاهمدت باعث افزایش فروش اینترنتی شما میشود.
اگر از این پاپ آپ ها، مثلاً ارسال رایگان، یا 40% تخفیف برای اولین سفارش، به شکلی درست و در جایی درست استفاده کنید،
میتواند تأثیر بسزایی بر مشتریانی داشته باشد که هنوز در تصمیم خرید خود از شما مصمم نیستند.
حتی اگر در آن لحظه خریدی انجام ندهند اما برای پیشنهاد شما نامنویسی کنند،
باز هم آنها را به بانک اطلاعاتی خود افزودهاید و ممکن است بعداً برای تکمیل خرید خود برگردند.
وقتی میخواهید یک پیشنهاد ویژه به شکل پاپ آپ به سایت خود اضافه کنید، مطمئن شوید بهمنظور بهینهسازی حداکثری، تمام جوانب آن را سنجیدهاید.
متن آن و جایگاهی که قرار است در سایت به نمایش درآید را بررسی کنید و ببینید چه حجمی از بازدیدکنندگان را میتواند به صفحه موردنظر هدایت کند.
چند پیشنهاد مختلف طراحی کنید و هرکدام را تست کنید تا ببینید کدامیک تأثیرگذارتر است.
پاپ آپ خود را بهگونهای طراحی کنید که در هنگام خروج نمایش داده شود تا بازدیدکنندگان قبل از خارج شدن از سایت شما آن را ببینند.
هر چه افراد بیشتری برای خبرنامه یا برنامه ویژه مشتریان شما ثبتنام کنند، در آینده میتوانید روشهای فروش اینترنتی داشته باشید.
تعداد کسبوکارهای آنلاینی که سایتی با طراحی ضعیف و بهینه نشده برای موبایل دارند بسیار بالا است.
در حال حاضر حجم جستجو بهوسیله موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته است.
اگر نمیخواهید کاربران خرید خود را نیمهکاره رها کنند،
بهینهسازی سایت برای گوشیهای هوشمند را جدی بگیرید. این بهینهسازی نباید صرفاً از بعد فنی باشد.
تا حد ممکن، امکان خرید را برای کاربران موبایل آسان کنید.
به این منظور در پروسه پرداخت خود بازنگری داشته باشید یا یک سایت کاملاً مجزا برای دستگاه موبایل طراحی و راهاندازی کنید.
سایت موبایلی آمازون، نمونهای عالی از نحوه انجام تجارت الکترونیک از طریق موبایل است،
اما برای ایجاد یک سایت جذاب و خوشایند برای کاربران موبایل، شما نیازی به منابع آمازون ندارید.
مسیریابی راحت در داخل سایت (Navigation) و تجربه کاربر (user experience) از مهمترین اصول یک سایت با طراحی خوب و بهینهشده برای موبایل است.
هر چه کاربر سختتر کالای مدنظرش را در سایت شما بیابد، احتمال اینکه سایت شمارا ترک کنند و به سایتی دیگر برود بیشتر است.
صفحات سایت باید فوراً لود شوند و کاربر بهراحتی بتواند صفحه موردنظرش را بیابد.
اطلاعات بیشازحد از کاربر نگیرید، در این حد اطلاعات بگیرید که فرآیند خرید کامل شود یا اینکه کاربر را در لیست بازاریابی مجدد قرار دهید.
این امکان را برای بازدیدکننده فراهم کنید که بتواند بعداً دوباره به سراغ سبد خریدش بیاید حتی اگر از دستگاه دیگری استفاده میکند.
از کاربران موبایل انتظار نداشته باشد همان بار اول از شما خرید کنند چون بهاحتمال زیاد این اتفاق نخواهد افتاد،
اما اگر امکانش را برای آنها فراهم کنید، احتمالش هست که بعداً برگردند و خریدشان را نهایی کنند.
به کاربران دستگاه موبایل که از سایت شما بازدید میکنند فکر کنید و هر کاری را که ممکن است انجام دهید تا بتوانند بدون زحمت از شما خرید کنند.
متأسفانه بسیاری از کسبوکارها بعدازاینکه دستشان به پول مشتری میرسد، دیگر به مشتری کاری ندارند.
با چنین رفتاری نمیتوان مشتری را حفظ کرد. برای افزایش فروش آنلاین،
حتماً یک فرآیند یادآوری و پیگیری حسابشده، باملاحظه و واقعاً مفید برای مشتریان جدید خود داشته باشید.
مشتریان خود را بلافاصله پسازاینکه اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کردند فراموش نکنید.
مشتری وقتی خریدش را تکمیل کرد، اگر از جانب شما توجه کافی را جلب کند،
احتمال اینکه طرفدار دو آتشه برند شما شود،
بسیار زیاد است که نهتنها بارها از شما خرید خواهد کرد بلکه برای دوستان خودش و خوانندگان وبسایت شما،
از عملکرد عالی شما تعریف خواهد کرد.
وقتی مشتری خریدی انجام میدهد، هدیهای رایگان به او بدهید. در رسانههای اجتماعی با او در تماس باشید.
یک ایمیل یادآوری حسابشده و کاربردی برای او ارسال کنید تا ترغیب شود دوباره از شما خرید کند.
به هر شکل که این کار را انجام میدهید، بهگونهای رفتار کنید که مشتری احساس ارزشمندی کند و به روابط بیش از معاملات اهمیت بدهید.
20- ارزش پیشنهادی خود را به بهترین شکل تعریف کنید و آنها را برای همگان آشکار کنید
بسیاری از شرکتها صرفاً با تمرکز بر شرکت و برند خودشان، وقت خود را هدر میدهند و فروش آنها کاهش مییابد.
خب حقیقت دردناک این است که به جز مشتریانی که طرفدار برند شما هستند،
اکثریت قریب به اتفاق آنها به شما یا شرکت شما اهمیتی نمیدهند؛
و تنها مسئلهای که برایشان اهمین دارد این است که کالا یا خدمات شما چگونه زندگی آنها را بهتر خواهد کرد.
به همین خاطر است که ارزش پیشنهادی شما باید در رأس ارتباطات بازاریابی و محتوای سایت شما قرار داشته باشد.
اساساً، ارزشهای پیشنهادی شما، همان دلایل اصلی هستند که مشتریان به خاطر آنها،
بهجای رقبای شما، باید از شما خرید کنند. گزارههای ارزش را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
ارتباط: کالا یا خدمات شما چگونه میتواند مشکلات مشتریان را رفع کند.
ارزش کمی: کالا یا خدمات شما چه منافع خاصی دارد.
وجه تمایز: چرا مشتریان بهجای شرکتهای رقیب باید از شما خرید کنند.
به محتوای صفحات فرود، محتواهای تبلیغاتی خود (بروشور، کاتالوگ،یا هر فایل الکترونیکی که برای اطلاعرسانی به مشتری است)
و سایر ابزارهای بازاریابی خود، نگاهی دقیق بیندازید.
آیا ارزشهای پیشنهادی خود را در آنها پیاده کردهاید؟ اگر نه، باید دوباره از اول شروع کنید.
درهرصورت، هر آنچه که کاربر در مورد شما و برند شما میبیند، باید مرتبط با گزارههای ارزش شما باشد.
هر چه از این طریق بتوانید ارزش کالا یا خدمات خود را در دید مشتری بالاتر ببرید، فروش بیشتری هم خواهید داشت.
خوشبختانه در حال حاضر شما از تبلیغات پولی در گوگل و رسانههای اجتماعی به منظور افزایش دسترسی به مخاطبان جدید، بهره میبرید.
با این حال، عباراتی که در کمپینهای خود استفاده میکنید میتواند تأثیر فراوانی بر نرخ کانورژن (و به طبع، میزان فروش) شما داشته باشد،
بنابراین پیشنهاد من این است که از “صحبتهای مشتریان” در کمپینهای خود استفاده کنید، اما منظور از این امر چیست؟
“صحبتهای مشتریان” یک تکنیک در زمینه جمعآوری اطلاعات لازم برای بازاریابی است که با کمک آن میتوانید محتوایی مطابق با نیازها، خواستهها،
مشکلات و انتظارات مشتری ایجاد کنید.
این فرآیند معمولاً شامل جمعآوری کلمات و عباراتی است که مشتریان در حین تحقیق برای بازاریابی از آنها استفاده کردهاند.
استفاده از عین عباراتی که مشتریان هدف شما بهکاربردهاند میتواند تأثیر بسزایی در رساندن شما به آنها داشته باشد.
گاهی اوقات به نظر میرسد که شما همه چیز را بهدرستی انجام دادهاید، اما باز هم نرخ کانورژن شما بسیار پایین است.
در اکثر اوقات، این مسئله هیچ ارتباطی با شیوههای بازاریابی شما یا جایگاه تبلیغ شما ندارد (هرچند که باید این موارد را بهدقت بررسی کنید)،
بلکه نداشتن درک صحیح از زمان و مکان تحقق کانورژن ها، باعث پایین آمدن نرخ کانورژن میشود.
مدل Attribution به نحوه تخصیص اعتبار و ارزش برای هر کانال بازاریابی،
چه در دنیای مجازی و چه واقعی، گفته میشود تا مشخص شود کدام شیوه بازاریابی منجر به بیشترین میزان فروش میشود.
درک میزان تأثیر هر کدام از کانالهای بازاریابی میتواند در یافتن موثرترین اقدامات بازاریابی شما،
تخصیص صحیح بودجه و یافتن تعداد دفعات مطلوب تعامل با کاربر، تا نهایتاً خرید مشتری، به شما کمک کند.
در صورت پایین بودن نرخ کانورژن، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید،
بررسی مدلهای تخصیص اعتبار و مسیرهای تعریفشده برای کانورژن شما در آنالیتیکس است.
شاید فهمیدن این موضوع شما را متعجب کند که بخشهایی از استراتژی بازاریابی شما،
که از دید شما هیچ تاثیری در کانورژن ندارند، تا چه میزان میتوانند بر فروش آنلاین شما تأثیر بگذارند.
به عنوان مثال، شاید جستجو ارگانیک راهی عالی برای افزایش فروش آنلاین نباشد،
اما افرادی که در ابتدا از طریق جستجو ارگانیک شما را پیدا کردهاند و سپس تبلیغ شما را در فیسبوک دیدهاند،
محتملتر هستند که تبدیل به مشتری شوند و خرید انجام دهند.
اگر چنین موردی برای شما صادق است، باید از بودجه تخصیصی خود برای بازاریابی بر اساس محتوا بکاهید و به بودجه بازاریابی در فیسبوک اضافه کنید.
بسیاری از کسبوکارها از تعامل فعال با مشتریان در رسانههای اجتماعی به عنوان یک راهکار بالقوه فروش،
غافل شدهاند چون فکر میکنند تأثیر چندانی بر میزان فروش آنها ندارد
در حالیکه این یکی از بهترین راهها برای افزایش آگاهی مردم از برند شما، رضایت مشتری و میزان فروش ما است.
به زمانی فکر کنید که در صفحه توییتر یک شرکت یا فیسبوک یک برند، نظری درج کردهاید و آن شرکت به کامنت شما شخصاً پاسخ میدهد.
این رفتار چه تاثیری بر نظر شما در مورد آن شرکت یا برند دارد؟
ارائه پاسخهایی سریع و صادقانه به سؤالات مشتریان بالقوه که درمورد پیشنهادات ویژه شما دارند یکی از محبوبترین روشهای افزایش فروش آنلاین است.
چون هر چه به مشتریان بالقوه بیشتر توجه کنید، مردم بیشتر تمایل خواهند داشت که از شما خرید کنند.
این برخورد همچنین باعث میشود کاربران به صورت داوطلبانه بازخورد مثبتی که از شما داشتهاند را با سایرین به اشتراک بگذارند.